Er det normalt at have så intime samtaler over sms?
Hej, jeg er en dreng på 16 og havde en sms samtale med en pige, jeg skal til at gå i klasse med i går over sms. Samtalen startede stille ud, men gik hen og blev helt vildt personlig, som f.eks. hvor stor min penis er og onani osv.
Nu har jeg en følelse af skam og af, at jeg ikke kan se hende i øjnene igen.
Er det normalt at have samtaler som dette med piger?
Mange tak:)
Anonym, 16 år

SVAR:
Hej
Jeg har ikke statistik over, hvor ofte man gør den slags. Men der foregår rigtig meget af den slags over de forsk. elektroniske medier, fx Facebook og – som i dit tilfælde – sms.
Elektroniske samtaler
Noget særligt ved elektroniske samtaler er, at man netop ikke ser hinanden i øjnene, mens man taler sammen. Man oplever ikke hinanden fysisk. Ved almindelig samtale face to face ”hører” vi jo rigtig meget mere end ordene, der bliver sagt. Vi registrerer den andens stemme, den andens ansigtsudtryk og bevægelser med kroppen. Vi kan se, hvordan vedkommende reagerer på det, vi siger. Og vi er selv sårbare, fordi vi er med – vi er ”live”.
Ved almindeligt samvær føler vi (forhåbentlig) hurtigt nogle grænser. Vi tænker: ”Så, nu skal jeg vist ikke længere ud ad den vej – så bliver det pinligt”, eller: ”Det her ser den anden ud til at være utryg ved – så vi stopper nu”.
Ved elektroniske samtaler er vi på afstand rent følelsesmæssigt. Og derfor kan vi meget nemmere nedbryde grænserne. Vi kan gå ind på meget personlige og følsomme områder uden at være klar over, hvor meget det påvirker den anden – og hvor meget det egentlig også påvirker os selv bagefter. Det er så let og uforpligtende. Og måske ser vennerne/veninderne med over skulderen og man gejler hinanden op…
Naturligt at blive skamfuld
Jeg tror, det er det, der er sket i jeres sms-samtale.
Heldigvis reagerer du helt naturligt! Du har oplevet, at det her overskred nogle naturlige grænser. Du føler skam – og i dette tilfælde er det en sund reaktion på, at grænserne blev overtrådt. Og nu ved du ikke rigtig, hvordan du får jeres kontakt tilbage til det sunde og sikre igen. Det forstår jeg godt.
Det er nok desværre ikke unormalt, at man som dreng og pige i jeres alder kommer til at opleve den slags ubehagelig kontakt, hvor grænserne overskrides.
At komme videre
Vejen tilbage til en normal kontakt kan ske på mange måder. For nogle går man bare den første tid og ser lidt ned i fortovet, når man mødes – og så begynder man at snakke sammen mere normalt. For andre tager man fat i problemet og siger til den anden: ”Jeg oplevede, at det her kørte af sporet. Jeg blev lidt flov (eller hvad man nu blev). Jeg ved ikke, hvad du blev – men undskyld, hvis det sårede dig.” Og så får I forhåbentlig en god snak om det og kan fortsætte med at snakke sammen – bare uden at gå dybt under bæltestedet!
Sprint