Er det normalt at drenge barberer kønshår væk og hvorfor gør de det?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Vi er et par nysgerrige piger, som har snakket om drenge og barbering. Vi spekulerede lidt på, om det er normalt for drenge at barbere kønsbehåring væk, og hvorfor de gør det?

Vi håber, I kan give svar.

Hilsen os, Nysgerrige piger, 16 år

SVAR:

Hej med jer.

Tak for jeres spørgsmål.

Selvom barbering af kønsbehåring nok stadigvæk er et fænomen, der er mest udbredt blandt piger, bliver det mere og mere normalt hos drenge også.

Jeres anden del af spørgsmålet: Hvorfor de gør det? er ikke helt så enkelt at svare på, men jeg vil forsøge at give et bud på det.

Moden styrer vores idealbilleder

Jeg tror, at det er det samme, der ligger til grund for, at både piger og drenge gør det. Det bliver derfor ikke kun et svar på, hvorfor drenge gør det, men mere hvorfor det sker overhovedet.

Vi kender fra tøjmoden, at der hvert år kommer nye trends frem, som skaber et idealbillede for, hvad der er ”in” lige nu. På samme måde har vi en forestilling om, hvordan idealet for den smukke krop ser ud. Og af en eller anden årsag ligger kropsbehåring ikke ret højt på den top-10 liste i disse år.

Trenden kan skifte

En trend opstår, når mange bliver enige om, hvad der er ”det rigtige” at gøre. Lige så stille breder det sig, og flere og flere går med på ideen. Det er jo egentlig underligt, at moden på den måde ændrer oplevelsen, af det vi ser. Men det er nok de færreste, som kan se sig helt fri fra den påvirkning.

Vi skal ikke mange år tilbage, før det næsten var utænkeligt, at kropsbehåring var noget, som mænd også kunne gå op i. Men i takt med en generel holdningsændring til mænds kropspleje, er det blevet ”okay” for mænd at gå op i sin krop og bruge tid på at pleje den. Derfor er kønsbehåring også blevet et område, hvor flere og flere mænd føler, at de er nødt til at tage stilling.

Så selvom drenge generelt ikke er nær så kropshårs-forskrækkede som piger, er det meget almindeligt, at der er forskellige holdninger til, hvordan man har lyst til at se ud på kønshårsfronten hos drenge og mænd.

Venlig hilsen
Mikkel