Er det normalt at bløde efter første gang?
For et par dage siden fik jeg taget min mødom. Jeg kan ikke huske så meget derfra, da jeg var til fest, da det skete. Jeg kan huske, at vi brugte kondom, men jeg har været lidt i tvivl, om jeg dog kan være blevet gravid? Min bekymring kommer af, at jeg har hørt noget om, at man ligesom skal "holde" på kondomet, for at det ikke glider af. Det gjorde han nemlig ikke. Er det sandt eller bare en myte??
Også at jeg morgenen efter havde blødt rimelig voldsomt. I forhold til min menstruationscyklus får jeg det snart, og her dagen efter bløder jeg stadig en smule. Jeg ved ikke, om det er min menstruation, eller om det bare er fordi, det var min første gang. Jeg tænker, at jeg måske skal vente en uges tid og se, om jeg får min menstruation. Jeg er bare lidt bekymret...
Anonym, 15 år

SVAR:
Kære anonyme pige
Mange tak for dit spørgsmål. Det er dejligt, at du er frimodig og spørger, og jeg forstår godt din bekymring. Jeg vil svare dig så godt, jeg kan.
Skal man holde om kondomet?
I forhold til dit spørgsmål om, at man skal holde på kondomet, så er det rigtigt. Altså ikke mens man har samleje, men når penis trækkes ud af skeden, er det vigtigt at holde omkring kondomet, så man ikke risikerer, at det glider af inde i skeden, og sæden løber ud. Samtidig vil jeg berolige dig med, at selvom hverken du eller ham, du havde samleje med, holdt om kondomet, så kan det sagtens være blevet på penis alligevel.
Blødning fra jomfruhinden
Nogle cm oppe i skeden sidder der hos de fleste piger en lille tynd slimhindefold, der kaldes jomfruhinden. Den bliver også kaldt hymen eller kønskrans. For nogle piger bliver denne lille kant brudt i forbindelse med sport eller brug af tampon, men for nogle piger vil det være ved første samleje, at denne kant brydes. Det kan derfor gøre lidt ondt ved første samleje, og man kan efterfølgende godt bløde derfra, fordi kanten er revnet eller blevet flosset.
Jeg tænker derfor, at den blødning, du har oplevet, formentlig er kommet fra jomfruhinden. Er det derfra, vil det aftage hurtigt igen. Hvis det fortsætter med at bløde, er det nok din menstruation, du har fået, selvom det måske er lidt før, du forventede det. Din egen tanke om at vente en uges tid og se, hvad der sker, er rigtig fin, og det vil også være mit råd til dig.
Hvis menstruationen ikke kommer
Skulle din menstruation ikke komme, som du forventer i forhold til din menstruationscyklus, vil jeg opfordre dig til at tage en graviditetstest. Kondomet er en god præventionsmetode, da det udover at beskytte mod graviditet, også beskytter mod kønssygdomme. Men kondomet er ikke en 100 % sikker præventionsmetode, og når du skriver, at I ikke holdt om kondomet og ikke husker så meget om, hvad der skete, så er der en lille sandsynlighed for, at du kan være blevet gravid.
Graviditetstest kan købes i de fleste supermarkeder, i matas og på apoteket. Skulle du være blevet gravid, dukker der formentlig en hel masse tanker og følelser op, og da er det rigtig vigtigt, at du snakker med din mor, søster eller en anden voksen person, du kender rigtig godt. Du er også meget velkommen til at skrive her på siden igen.
Pas på dit sexliv
Jeg ved ikke, hvordan du har det med, at du har haft sex for første gang?
Du skriver, at du har fået taget din mødom og ikke husker så meget derfra. Måske kender du ham, du havde sex med - måske ikke?
Uanset hvordan du har det, vil jeg gerne skrive mine tanker om sex til dig, fordi din historie rører ved noget i mig. Når vi har sex, er det rart og dejligt og forhåbentlig noget, vi nyder sammen. Men når vi har sex, giver vi en masse af os selv, noget af vores allermest private og intime. Det betyder måske ikke så meget, mens vi er i det, men med tiden kan det give mange sorger og dybe ar, hvis den, vi giver det til, ikke bliver sammen med os.
Nu har du taget hul på dit sexliv, men jeg vil opfordre dig til at vente med at have sex igen, til du finder den mand, som du har lyst til at dele resten af livet med. Det lyder måske gammeldags og kedeligt, men jeg skriver det, fordi der er enormt meget tryghed i at vide, at den, som man giver sit allerfineste til, bliver ved med at være sammen med én - både på de gode og på de dårlige dage. Jeg skriver det til dig som en kærlig opfordring til at passe rigtig godt på dig selv og på dit sexliv, og hvis du har lyst, vil jeg opfordre dig til at læse nogle af artiklerne om emnet under temaet Teenager og sex:
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at jeg har givet dig nogle svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen Anette
Anette Wedel Jensen
Skrevet af:
Anette Wedel Jensen
jordemoder
adamogeva.dk