Vil gerne bruge tampon og har brunt udflåd - er det normalt?
Kære adam og eva. Det er snart et år siden det begyndte. Jeg opdagede, at min udflåd begyndte at blive brun en gang om måneden. Der gik et halvt år og det blev mere og mere til en menstruation. Nu har jeg føst brun udflåd i 1 dag cirka, så menstruation i 3-4 dage og så brun udflåd igen i 1-2 dage. Er det normalt?
Jeg har ikke været i seng med nogen og jeg ved ikke, om jeg har så meget lyst til at gå til læge. Vil det gå over? Jeg snakkede med min mor om det, men hun sagde, at det nok snart ville stoppe.
Jeg vil gerne snart begynde at bruge tampon. Men kan jeg godt det, både når jeg bløder og når det er brunt? Jeg er nervøs for, at nogen opdager det, når jeg skal smide bind ud.
P.S. Min menstruation er ret uregelmæssig.
Hilsen pigen der føler sig SÅ meget anderledes
Anonym, 14 år

SVAR:
Hej anonym!
Tak for dit spørgsmål.
Helt normalt
Det, du beskriver med brunlig udflåd lidt før og lidt efter mens, er helt normalt. Det brune er faktisk blod, der er bare så lidt, så det når at blive brunt, når det kommer ud på bindet. Voksne kvinder har også dette i begyndelsen og slutningen af deres menstruation.
Hav ikke for travlt med tampon
Du kan godt bruge tampon, særligt når du bløder rigtigt. Det kan være svært at bruge tampon i begyndelsen. Du må øve dig lidt på det.
Læs evt. disse svar: Hvordan finder jeg ud af at bruge tampon?
Hvordan bruge tampon? Hvad er det i skeden, der kommer i vejen?
På den anden side, synes jeg ikke, du behøver at have travlt med at begynde at bruge tampon. Det er vigtigt, du lærer din krop godt at kende ifht. alle de nye ting, der sker i den lige nu. Der er mange fordele ved tampon, men også meget der er mere besværligt…
Måske får I en god snak
Du skriver, at du er bange for, at de andre piger ser dine bind med brunligt udflåd. Jeg er helt sikker på, at de andre piger, der har fået mens fra klassen, også har brunligt udflåd.
Prøv at spørg dem om det. Så kan I måske få en god snak om det og meget andet.
Det værste er altid, hvis man går og tror, man er den eneste, der har det sådan. Hvis man ved, det er helt normalt, er der jo ikke noget at være pinlig over.
Håber at du kan bruge mit svar til noget, ellers skriv gerne igen.
Læs andre svar til piger med ligende spørgsmål:
Er det usundt at bruge trusse-indlæg?
12 år - er det normalt med slim og onani?
Hvorfor kommer der slim ud af skeden?
Hvorfor har jeg ingen menstruation, kun brunt udflåd?
Kærlig hilsen Marianne
Marianne Martinsen
Skrevet af:
Marianne Martinsen
sundhedsplejerske
adamogeva.dk