Ikke lyst til kæreste – er jeg for umoden?
Heejsa! (uhha! kæææærlighed til jer!;)
Jeg mangler noget hjælp, og jeg mangler den liiiige nu!!
Jeg er en pige på 14 år, jeg har rigtig mange gode drenge venner og elsker dem virkelig!
Én af dem skriver jeg en del med! (ret tit) med <3 (hjerter), søde og alt det pjat. Det er nok ham, jeg bedst kan lide af drengene på dén måde ... men alligevel ...
Nogle gange elsker jeg ham virkelig højt, andre gange tænker jeg bare: "NEJ, jeg er min egen. Jeg skal ikke have nogen kæreste, der skal komme i vejen!"
Når vi er sammen, er jeg rigtig glad og ser kun det positive. Når han så er taget hjem, tænker jeg kun på, hvor irriterende, træls osv. han (måske) er nogle gange.
Gode ting: Six-pack, virkelig trænet, sød, venlig og tænker meget på, hvordan man har det.
Dårlige ting: Enormt træls, når han blærer sig overfor sine venner, hvis vi har været sammen en dag eller to ... er drenge bare sådan?!
Selvom det nok er ham, jeg bedst kan lide, vil jeg ikke komme sammen med ham. Jeg vil bare stadig gerne skrive med ham, men hvad er pointen så, tænker han sikkert ...
Måske er det, fordi jeg er bange for at miste alle mine andre drengevenner. For de betyder virkelig meget!
Jeg tror seriøst ikke, jeg kan holde ud til at være kærester med ham (eller nogen anden for den sags skyld!) ... jeg aner virkelig ikke hvorfor ...
Er jeg den eneste, der tænker sådan? Er jeg bare mærkelig? Er det tegn på, at jeg er til piger eller hvad? For umoden?!
"Argh!!" hjælp, vil gerne høre alle andres mening, tak!
Orh! Du er bare så super sød, hvis du vil svare på mit spørgsmål!
Taak! Hilsen ... jaah, en forvirret én da!
Pippe, 14 år

SVAR:
Kære Pippe
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, da det virker, som om du er i fuld gang med at finde ud af dig selv og dine følelser overfor andre mennesker. Jeg håber, at jeg kan hjælpe dig til at få lidt ro på dine bekymringer.
Du virker normal
Jeg tror, de fleste unge oplever tidspunkter, hvor de tænker, at de ikke har lyst til at have en kæreste. Tidspunkter, hvor de har lyst til at være sig selv uden at være forpligtet overfor en kæreste. Som svar på dit spørgsmål så tænker jeg, at du er helt normal, når du lige nu ikke har lyst til at have en kæreste. Der er en stor frihed i at være single, så nyd den frihed. Du har mulighed for at vælge frit til og fra overfor vennerne, uden at du er forpligtet overfor en kæreste.
Som teenager kan du have en masse forvirrende tanker og følelser, hvilket er normalt, da både din krop og din selvopfattelse ændrer sig. Denne udvikling kan være forvirrende, og for nogle kan udviklingen næsten opleves skræmmende.
Fortæl om din hensigt
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har en masse drengevenner. Jeg håber på dine vegne, at du stadig kan beholde dem som venner, selvom du ikke er kæreste med dem. Som jeg læser det, du skriver, så tænker jeg, at det er bedre at bevare et godt venskab med drengene, frem for at indgå i et kæresteforhold på grundlag af, at du er bange for at miste et venskab. Hvis nogle af dine drengevenner er usikre på dine hensigter, så kan det være en ide at tale med dem om, at du er glad for jeres venskab, men at du lige nu ikke ønsker et kæresteforhold.
Kæreste som prestige
Blandt nogle unge kan der være prestige i at have en kæreste, så derfor finder de en kæreste, selvom de egentlig mest har brug for at være sig selv. Jeg synes, det er vigtigt ikke at finde en kæreste pga. prestige.
Jeg synes, du skal respektere dit behov og lyst til at være single. Og du skal respektere din lyst til at bevare dine gode drengevenner. Men samtidig ved jeg godt, at det kan være svært at undgå at sammenligne sig med andre, især hvis du er forvirret om dig selv.
Grundlag for kæresteforhold
De fleste mennesker oplever på et tidspunkt i deres liv, at de får stærke følelser overfor en anden person. Jeg tror, at du også vil komme til at opleve disse følelser overfor en anden, og så vil du opleve det naturligt at indgå i et kæresteforhold. I denne situation vil et godt grundlag for et kæresteforhold være ønsket om gensidig kærlighed og trofasthed. Jeg tror, at når du kommer til at opleve stærke følelser overfor et andet menneske, så vil du ikke være i tvivl, om du har lyst til at blive kæreste med ham.
Forskellige typer relationer
Du skriver ikke noget om veninder, derfor vil jeg komme med en lille kommentar til det med venskaber. Det er sundt og godt, hvis du har både pige- og drengevenner, da forskellige typer venskaber kan give dig nogle forskellige gode oplevelser. Du vil have forskellige forhold til dine venner, alt efter om det er pige- eller drengevenskaber. Du kan lære noget ved begge slags venskaber. Forskellige typer venskaber kan være godt for dig i den proces, det er at finde ud af, hvem du er og gerne vil være.
Du kan læse mere i de her artikler og svar:
Pigevenner og drengevenner
Ved ikke om jeg er forelsket – er der noget galt med mig?
Er det normalt ikke at have kysset og haft kæreste, når man er 14?
Kærlig hilsen Linda Valbjørn
Linda Valbjørn
Skrevet af:
Linda Valbjørn
Psyko- og familieterapeut, pædagog
adamogeva.dk