Er det ifølge Bibelen ok at have seksuelle tanker?
Hej. Jeg er en dreng på 18 år, som gerne vil have hjælp. Jeg har engang hørt, at man i følge Guds ord ikke må tænke seksuelt om et andet menneske, medmindre man selvfølgelig er gift med personen.
Men når man er forelsket i en dejlig pige, så tænker man jo også på den pige, man er vild med, og ønsker at have sex med – det er klart, at man vil tænke på det, når man onanerer. Mit spørgsmål er altså, om det er ok at tænke seksuelt om sin kæreste, eller tænke seksuelt om en pige, som man er forelsket i.
Venlig hilsen den tænkende.
Ps. Jeg er rigtig glad for, at I har lavet denne side. Det er en super god idé

SVAR:
Hej tænkende
Det er et spørgsmål, som rigtig mange har stillet sig selv op gennem tiden, for hvis man som du ønsker at leve efter Guds ord, så er det helt klart, at disse seksuelle drømme og længsler bliver noget, man er nødt til at forholde sig til. Guds ord svarer ikke direkte på det, du spørg om, så vi må selv finde svaret ved at se på, hvad Guds ord ellers siger, som kan have betydning i den sammenhæng.
Guds ord siger ikke totalt nej.
Så første del af svaret må være at sige, at der ikke står i Guds ord, at man ikke må tænke seksuelt om en person, man ikke er gift med – medmindre det altså er en kvinde, der tilhører en anden mand, men det er jo ikke tilfældet, hvis det er din kæreste, du tænker på.
Et regnestykke…
Men der står noget i Bibelen, som vi kan bruge i den sammenhæng. Der står, at vores liv både består af tanker og handlinger, og det der er rigtigt eller forkert at gøre er også rigtigt eller forkert at tænke. Det er forkert at slå min nabo ned, fordi jeg ikke kan li´ ham. Og derfor er det også forkert at tænke på at slå ham ned og i tankerne nyde at se ham ligge og vride sig af smerte.
Det er forkert at have sex med en person, man ikke er gift med, og dermed kunne man vel så udlede, at så er det også forkert at tænke på at have sex med en person, man ikke er gift med. Det regnestykke passer også langt hen ad vejen: det er forkert at lege seksuelt med andre i tankerne - hvad enten det er anonyme personer på en pornoside eller det er kassepigen henne i Brugsen.
Din længsel er en Guds gave
Men der er vel en undtagelse: Hvad nu, hvis det er en person, som jeg endnu ikke er gift med – men vi er kærester og regner med at blive gift? Ja, så må vi også sige, at tager vi Bibelen seriøst, så er det Gud der har skabt os, med vores seksualitet og evne til at elske og blive tiltrukket af et andet menneske. Derfor er det helt naturligt, at en hel del af ens tanker kredser om den, man er forelsket i, og at en del af disse tanker også går på det seksuelle. Så: er man forelsket, er det ikke forkert også at glæde sig til at have sex med den, man elsker. Det er derimod Guds gave til dig, at de følelser og længsler tændes.
Ventetiden - en god tid
Lige som det gælder for den fysiske sex gælder det også for den tankemæssige sex: ventetiden skal være en god tid. Hvis man vil vente med sex til man er gift, må man som kærestepar finde en grænse, så kærtegnene ikke går over i direkte sex. På samme måde må man også finde en grænse for tanke-sex, så man ikke gejler sig selv op og får svært ved at holde de fysiske grænser, og slappe af og nyde samværet, når I er sammen. Så hvis den onani, du nævnte, fører til at du bare mere og mere brændende længes efter et samleje med hende - så er det på tide at slå lidt koldt vand i blodet. Ellers vil det bare præge dit samvær med hende alt for meget. I ventetiden skal du primært lære hende at kende som menneske, som personlighed, som et jeg. Senere skal du nok lære hende at kende som krop og fysik.
Kort sagt:
Principielt er det ikke forkert at tænke seksuelt om den, man er forelsket i - det er vi skabt til at gøre. Men i praksis skal man passe på, at det ikke skaber overophedning på nogle følelser, som først skal foldes helt ud, når I er gift.
Hvis du har lyst til mere inspiration til at gøre ventetiden til en god tid, så vil jeg anbefale dig at læse Værd at vente på
Og du kan læse mere om Bibelens syn på sex her:
Hvornår er sex sex - ifølge Bibelen?
Mvh Sprint
Sprint Aagaard Korsholm
Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm
undervisningskonsulent, præst
adamogeva.dk