Er det i orden at flirte med en, der har en kæreste?
For et par uger siden mødte jeg en rigtig sød fyr, A, og hans kammerat, B. Vi har hængt ud sammen flere gange sammen med en veninde. Den første gang, jeg var sammen med A og B, var hos dem. Jeg sad i A’s seng og lænede mig op ad hans ben. Jeg nussede ham også i håret.
Samme aften spurgte jeg B, om jeg ikke kunne få A’s nr., og da fortalte B, at A har en kæreste. Øv.
Men jeg fortsætter med at hænge ud med dem. Og af alle de gange, vi har været sammen, har A kun nævnt sin kæreste 2 gange. Jeg har lagt mærke til, at A ofte kigger på mig, og at han er meget udadvendt, når jeg er der.
Jeg lå i hans seng, da han var ude at ryge. Da han kommer ind, sætter han sig ovenpå mig, så jeg ikke kan flytte mig og begyndte at lave hestebid på mig.
Men nu er han også begyndt at klappe mig i røven. Jeg klapper så også igen. Han elsker at drille og lave fis med mig.
Men det mærkeligste var den anden dag, da jeg var dernede sent om aftenen. Jeg lå i A’s seng, fordi han var ude at ryge. B sad i rummet, da A kommer ind. A stiller sig foran sengen og står bare og kigger på mig. Jeg ligger på maven med det ene ben bøjet. B siger så til A, at han bare skal lægge sig ovenpå mig, og det gjorde han så. Han lagde sig direkte ovenpå mig.
A har flirtet lidt over SMS, men ikke noget helt alvorligt.
I går skrev jeg til A, at jeg godt kunne lide ham; at jeg ikke prøver på at komme mellem ham og hans kæreste, men at jeg bare syntes, han burde vide det. Jeg fik dog aldrig noget svar.
Mit spørgsmål er så: Hvad betyder alt dette og hvad skal jeg gøre nu?
C, 17 år
(spørgsmålet forkortet af red.)

SVAR:
Hej C
Dejligt, du skriver ind med dit problem. Det er en kompleks problemstilling, du står med. Det er et minefelt, du har bevæget dig ind i, og det er vigtigt, du finder en god vej ud igen, så du passer på både dig selv, A og A’s kæreste og venner.
Tag ansvar
Du skriver, du ikke ønsker at skille A fra sin kæreste. Alligevel flirter du med ham. Vurderet ud fra din beskrivelse flirter han også med dig. Du kan ikke tage ansvar for andre menneskers handlinger og valg. Men du både kan og bør tage ansvar for dine egne handlinger og valg. Og så vil jeg lige sige, at det ikke at gøre noget, også er et valg.
Du flirter med en fyr, som har en kæreste. Og du er klar over, han har en kæreste. Det er et problem. Det er selvfølgelig grundlæggende hans ansvar at sikre, han ikke er utro med dig, og at han ikke gør sin kæreste ked af det eller utryg i forholdet. Men! Når du nu ved, han har en kæreste, så er du heller ikke fri af ansvar. Hvis du bliver ved at flirte med A, så vil du også have et ansvar i, at hans forhold går i stykker. Det er vigtigt, du tænker over det.
Hvem vil du gerne være?
Gør dig klart, hvad din egen samvittighed kan holde til, og hvem du gerne vil være:
Vil du være hende, som ødelægger et andet forhold?
Vil du være hende, som frister en “optaget” mand?
Vil du være hende, som passer på andres forhold?
Vil du være hende, som siger fra overfor utroskab generelt – også når det er en fyr, du selv er interesseret i?
Dine handlinger har konsekvenser
Der er mange måder, du kan opføre dig på i den her situation. Jeg hverken kan eller skal bestemme, hvad du gør. Men du skal bare være klar over, hvem du er, og hvad du gør. Du skal være klar over konsekvenserne af dine handlinger. Og du skal gøre dig klart, om du vil stå ved og være den, som dine handlinger viser, du er. Jeg mener netop, at det vigtigste er, du gør dig klart, hvad du har gang i. Du flirter med en optaget fyr. Du viser ikke respekt overfor hans kæreste. Og du risikerer at være hende, som skiller deres forholdet ad.
Ham selv
To andre ting, vil jeg foreslå, du overvejer. Det første er, om du virkelig er interesseret i en fyr, som flirter med andre end sin kæreste. Lad os lege, at du og A finder sammen. Du har set, hvad han gør med andre piger. Du ved, hvad han har gjort med dig, mens han havde en kæreste. Jeg siger ikke “once a cheater, always a cheater”. For det er ikke sandt. Der findes mennesker, som kun er utro én gang og aldrig gør det igen. Men der er bare også en tendens til, at mennesker, som ikke respekterer deres første kæreste, heller ikke respekterer deres næste. A viser ikke respekt overfor sin kæreste. Hvad er sandsynligheden så for, at han vil vise respekt overfor dig, hvis du bliver hans næste kæreste?
Hans kæreste
Den anden ting, du skal overveje, er A’s kæreste. Hvordan ville du have det, hvis du var i hendes sted? Og så vil jeg bede dig tænke over, om du mener, du kan være bekendt at udsætte hende for den behandling? Hvordan ville du have det, hvis en anden pige gjorde, hvad du gør ved A, med din kæreste? Du ville nok ikke have det så godt med det. Derfor er det vigtigt at tænke over, om du så kan være bekendt at gøre det mod A’s kæreste.
Afslut ordentligt
Hvis du vælger at stoppe din flirt med A, så gør det på en ordentlig måde. Vis gerne storsind her, så du opfordrer A til at snakke med sin kæreste om det. Du må huske at behandle både A, A’s kæreste og hans venner med respekt og samtidig passe på dig selv. Det er vigtigt, du virkelig overvejer dine handlinger. Og sikrer, at du kun gør noget, som du faktisk kan stå ved. Dig, din person, dine værdier, din identitet.
Jeg håber, du kan bruge svaret.
Venlig hilsen
Isabella
Isabella Arendt
Skrevet af:
Isabella Arendt
stud.scient.pol. og politiker
adamogeva.dk