Er det i orden at beskytte sig, hvis man ikke ønsker et barn?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har et spørgsmål, som jeg ikke tør spørge nogen om, sådan face2face, så jeg tænkte, om jeg kunne spørge jer. Jeg synes, det er lidt et pinligt spørgsmål.

Det er altid vigtigt at bruge beskyttelse, når man har samleje. Her kan man bruge kondom eller andet, dette er for at (selvfølgelig beskyttelse) men også det, så slipper man for at få et barn, hvis kondomet virker. Og dette er sikkert en enorm fordel for dem, der har samleje med en kæreste, eller dem der kun har et ”engangs-knald” engang imellem.

Når man er gift, kan man da bruge beskyttelse? Jeg mener, hvad skal man beskytte sig for? Eller er det i orden, hvis man ikke vil have et barn på det tidspunkt? Jeg accepterer ikke abort, så skal man da bruge beskyttelse i stedet?

16 år

SVAR:

Hej 16-årige

Tak for dit spørgsmål.

Prævention er helt ok

Det er helt i orden at bruge beskyttelse, når man er gift. Den hyppigste årsag er, at man gerne vil være med til at bestemme, hvornår man skal have børn. Det er ikke sikkert, at man er klar til at få børn med det samme, efter man er blevet gift. Det er der ikke noget mærkeligt eller forkert i. Der er nogle få grupper i verden, som ikke mener, at det er ok at bruge prævention overhovedet (nogle katolikker). De siger, at det står i Bibelen, at beskyttelse er forkert, men det er noget, som de misforstår. Det står der intet om.

99,99% af kristne bruger beskyttelse, og det kan de gøre med god samvittighed, da der ikke er noget galt med det.

NB: Det er flot, at du er imod abort! Hvis du vil læse mere mht. at være mod abort, kan du bl.a. læse om det på: www.rettentilliv.dk

Roland