Er det Guds vilje eller noget jeg bilder mig ind?

Vis spørgsmål

Hej AdamogEva! Jeg blev i august 1.g'er på et kostgymnasium. Jeg havde som mange andre kigget lidt på, hvordan de forskellige fyre så ud, og så fik jeg øje på ham her 3.g'eren.

De første par måneder der kiggede jeg så lidt på ham, men turde ikke rigtig snakke med ham, og jeg syntes egentlig også, han kiggede på mig, og lige pludselig var der et rygte om, at vi havde noget sammen, selvom vi overhovedet ikke kendte hinanden og kun havde snakket sammen 2 gange.

Men så gik kiggeriet over i november, og så fik jeg at vide, at han måske havde noget sammen med en anden pige fra hans klasse, og så var det, jeg bad til Gud om, at det ikke ville gå mellem de to, og så allerede i december fik jeg at vide af nogle venner, at ham jeg havde et godt øje til, at han ikke længere havde noget med pigen fra hans klasse, pga noget hun havde gjort. Og så blev jeg så glad, så jeg bad til Gud endnu engang om, at ham fyren ikke nok ville vise mere interesse for mig og at der ville ske bare et eller andet usædvanligt.

To dage før juleferien kom han og inviterede mig på lidt spise, og da jeg spurgte, hvorfor han var kommet over til lige præcis mig, så sagde han, at det bare var tilfældigt... Jeg ved ikke, hvad jeg skal tro, eller er det noget, jeg bilder mig ind? Har Gud hørt mine bønner og mener, at vi er skabt for hinanden eller er det noget, jeg bilder mig ind?

Maria, 17 år

SVAR:

Hej Maria

Tak for dit spørgsmål

Det er fantastisk dejligt, at du spørger dig selv og andre: ”Er det Guds vilje?”. For netop når det gælder forelskelse, er det som regel meget vanskelig at adskille egne ønsker og drømme fra Guds vilje.

Samtidig vil jeg sige det sådan, at når du netop har det spørgsmål klingende både i dit hjerte og i din hjerte, og tager det med i dine bønner, så tror jeg trygt, du kan gå ganske forsigtig fremad. Men netop også ganske forsigtig. Tag imod invitationen til at komme med ud og spise – og hvis du er mest tryg ved det, så vær sammen med et par venner og se, om I finder hinanden i samtalen over bordet. Har I nogle fælles interesser og deler I fælles tro, det er to vigtige områder, selv om man som et evt. kommende kærestepar slet ikke behøver at dele alle interesser, så er det vigtigt, at I har nogle fælles ting – og at I er fælles om at interessere sig for, hvad den anden er optaget af. Det er en god ide at have en periode som ”gode venner” først.

Fælles tro og værdier

Med hensyn til den kristne tro, skriver du ikke noget om, hvorvidt den unge mand er troende. Jeg vil advare dig imod aktivt at søge ind i et forhold, hvis du på forhånd ved, at I ikke deler troen – det er en meget svært situation at sætte sig selv i, hvis troen på en eller anden måde kommer på tværs af forholdet. Mange har oplevet, at de har lovet hinanden, at deres forskellige forhold til troen ikke skal komme imellem dem, men så sker det alligevel, når tiden går. Det bliver svært at træffe vigtige valg i livet, når grundlaget for valget er forskellig.

Jeg skriver, at du kan gå forsigtig frem. Jeg tror, det er vigtigt, at I stille og rolig kan få større fortrolighed og nærhed. Jo mere du gir af dig selv, jo vanskeligere bliver det at trække sig tilbage, hvis det pludselig viser sig, at det ikke er denne vej, du skal gå.

Læs også disse link:

Den eneste ene

Ridderen på den hvide hest

Du har god tid!

Du er 17 år, skriver du – og selvom det måske er svært for dig at tage imod det fra en, der er 3 gange så gammel som du, så vil jeg alligevel sige til dig, at du ikke behøver at forhaste dig – du har forhåbentlig rigtig mange år at leve i, og det er vigtig for dig, at du finder den rette mand at dele livet med. Der er meget få mennesker, der fortryder, at de har taget sig god tid til at finde den rette. Der er rigtig mange, der fortryder det modsatte – at de for hurtigt har involveret sig for meget med en, som de senere måtte bryde med.

Husk også at den rette mand er ikke den perfekte mand – for han findes ikke. Den rette mand er ham, der kan elske dig med alle dine gode og mindre gode sider, og som du kan elske, også når han viser sig at være alt andet end perfekt.

At kende Guds vilje

Guds ledelse går som regel igennem andre mennesker – også i dette spørgsmål. Kun meget få, får en direkte åbenbaring om, hvem de skal dele resten af livet med. De fleste oplever at måtte tage skridt, der kan være fulde af usikkerhed. Nogen finder vejen alene sammen med den, man er ved at blive forelsket i, men det kan også være fint at snakke med ældre venner og veninder om det – høre hvordan de har fundet ud af, hvem der var den rette for dem – lyt til deres erfaringer og tag det med dig, som du synes, du kan bruge. Bed sammen med dem, om at du må handle ret. Husk Gud formår netop i vores usikkerhed at bane en vej, der er fyldt af velsignelse, også når det gælder det at være sammen med et andet menneske.

Jeg håber for dig, at du finder ro og hjælp til at træffe de rigtige valg, men også at Gud vil velsigne dig – også når du engang imellem træffer forkerte valg.

Venlig hilsen

Bjarne Hougaard