Er det forkert at se porno, og dømmer Gud én?

Vis spørgsmål

Er det forkert at se porno, hvis man er kristen?

Og dømmer Gud en, fordi man ser det?

S, 14 år

SVAR:

Hej S

Du har to gode spørgsmål, som jeg tager ét ad gangen.

1. Er det forkert at se porno, hvis man er kristen?

Svaret er: Ja!

Det er ikke sundt for ens seksuelle udvikling. Det viser ikke sex på den måde, som Gud har skabt os til at bruge sex. Det fremkalder tanker og følelser, der ikke har fokus det rigtige sted. Gud ønsker, at al vores sex skal fokuseres på den ene person, som vi elsker og er gift med. Det gør porno jo ikke.

Så hvis vi ønsker at følge Skaberens brugsanvisning, skal vi prøve at holde os fra porno. Det kan du læse meget mere om i nogle gode artikler og svar i vores tema om porno.

2. Dømmer Gud en, hvis man ser porno?

Svaret er: Det kommer an på, hvad du mener med at “dømme”.

Gud bedømmer og dømmer

Gud skabte os til at leve i fuldkommen kærlighed til ham og til vore medmennesker. Hver eneste gang vi ikke elsker fuldkomment, bedømmer Gud, at vi rammer ved siden af hans mål med os. Og det at ramme ved siden af hedder ”synd”. Så Gud bedømmer det at se porno som en ”synd”. Vi kristne tror, at Gud kommer igen og skaber verden på ny, så den bliver fuldkommen og uden synd. Den dag vil alle mennesker genopstå, altså få livet igen. Den dag vil Gud dømme alle mennesker. Intet menneske vil opleve, at det ikke bliver dømt. Ingen af os har elsket Gud og mennesker fuldkomment hele tiden. Så vi bliver alle dømt. Dømt til ikke at kunne komme med i den ny-skabte verden

MEN: Gud elsker os og har en redningsplan!

Gud elsker og tilgiver

Jesus kom til jorden og døde for at betale al vores gæld og skyld hos Gud. Derfor kan Gud tilbyde os tilgivelse! Så hvis vi holder os til Jesus, er vi i Guds tilgivelse og kommer derfor med i den nye verden.

Dømmer Gud mig, når jeg forfejler kærligheden ved at se porno? Ja, han bedømmer det til at være forkert.

Fordømmer Gud mig, så han ikke mere elsker mig og ikke vil være sammen med mig? Nej! Du kan igen og igen møde Guds kærlighed og tilgivelse!

Hver gang vi opdager, at vi er ude i noget forkert, må vi altid bede Gud om tilgivelse og om hjælp til at gå den rette vej. Og selv om vi igen og igen må bede om tilgivelse for den samme synd – så tilgiver Gud hver gang. Og han ønsker at hjælpe os til at gå kærlighedens vej i stedet for. Så vær ikke bange for Gud. Se ham som en kærlig fader, der elsker dig og gerne vil tilgive dig og hjælpe dig til at leve et bedre og bedre liv!

Jeg ønsker dig alt godt med dette!

Til sidst en god artikel fra jesusnet.dk: Kan Gud altid tilgive?

Venlig hilsen
Sprint