Er det forkert at onanere til porno?
Hej, jeg har et problem, jeg er kristen og tror rigtigt meget på Gud, mit problem er, at en af mine venner siger, at det er forkert at onanere imens man ser porno, er det rigtigt, det min ven siger?
Mads, 15 år

SVAR:
Hej Mads
Dejligt at høre, at du er kristen og gerne vil leve et kærligt og godt liv efter Guds brugsanvisning. Som så mange andre unge mænd er du ved at afprøve din seksualitet. Jeg kan forstå, at det blandt andet sker ved at onanere, mens du ser porno. Der er mange gode svar og artikler under temaet: Porno her på hjemmesiden om onani og porno, så jeg svarer bare kort. Så kan du selv læse mere de andre steder, hvis du vil.
Onani er svær at styre
Det at onanere kan i sig selv være ret neutralt. Der behøver ikke være noget forkert i det. Men for mange er det svært at styre. Det danner nogle stærke vaner, som er meget svære at bryde ud af igen, selv om man ønsker at gøre det. Lidt ligesom at ryge og så gerne at ville stoppe. Så der er god grund til at passe på, at det ikke bliver for meget. Du kan teste dig selv på, om du er i stand til at tage en uge uden onani – bare for lige at mærke, hvor stærk trangen er.
Porno giver et helt forkert fokus
Noget andet ved onani er, at det kan være svært at gøre uden samtidig at bruge porno. Der er mange problemer ved at bruge porno. Jesus siger, at vi ikke skal rette vores seksuelle lyster mod en kvinde, vi ikke er gift med (eller regner med at blive gift med). Porno sælger os netop dette, at vi får nogle kvinder, vi kan rette vore seksuelle lyster mod, uden at vi på nogen måde blander kærlighed eller ægteskab ind i det. Og det er ikke efter Guds vilje. Endvidere gir porno et totalt skævt billede af, hvordan man skal se ud og hvordan man skal behandle kvinder. Så: din ven har ret: det er ikke godt at se porno. Jeg tænker, at du skal prøve at se, om du kan holde din onani på et plan, hvor du ikke behøver forstærke den med porno.
Og husk: Gud elsker dig og han vil gerne tilgive og hjælpe dig videre i din kamp for et sundt liv! En kamp, hvor vi vist alle oplever fald og nederlag ind i mellem.
vh Sprint
Sprint Aagaard Korsholm
Skrevet af:
Sprint Aagaard Korsholm
undervisningskonsulent, præst
adamogeva.dk