Er det forkert at have flere kærester, inden man bliver gift?
Hej Adam og Eva
Først og fremmest tak til jeres hjemmeside. Den har været til stor hjælp.
Jeg har den her kæreste, som jeg har det rigtig godt med. Jeg ved ikke, om det kan holde 4ever, for vi er jo så unge (han er på alder med mig). Det vi har lavet sammen indtil videre er, at vi har holdt i hånd. Vi snakker rigtig godt sammen og er glade for hinanden. Vi ved ikke rigtigt, om vi skal gå videre til at kramme og kysse.
Og nu kommer det: Hvis vi ikke holder for altid og bliver gift osv., er der så noget forkert, syndigt eller hvordan og hvorledes?
Hilsen den 13-årige pige

SVAR:
Kære 13-årige pige
Mange tak for din ros af vores hjemmeside. Det betyder meget for os at høre, og vi er glade for, den har været til hjælp for dig. Så tak for det!
Også tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, du forsøger at få svar på det, du går og tænker på.
Skal man gifte sig med sin første kæreste?
Jeg kan huske, da jeg var lille – faktisk en del yngre end dig – at jeg spurgte min mor, om jeg måtte gifte mig med den dreng, der hed det samme som min lillebror, for jeg var forelsket og troede, man skulle gifte sig med den første, man blev kæreste med ;-) Jeg kendte ikke meget til de spilleregler, der er for kærester og gifte folk, men jeg kunne mærke forelskelsen og ville gerne gøre det rigtige – lige som dig.
Det MEGET korte svar på dit spørgsmål er: Nej, det er hverken forkert eller syndigt at have haft andre kærester, inden man bliver gift.
Jeg vil dog gerne uddybe mit svar lidt: Der står ingen steder i Bibelen, at man ikke må have haft andre kærester end den, man en dag bliver gift med, og der står heller ikke noget om, hvor mange kærester man må have haft. Det, der står noget om, er, at når man en dag bliver gift med en, så gælder det valg, indtil den ene dør. Så man kan sige, at så længe man er kærester og ikke gift, er man ikke bundet på samme måde. Det betyder også, at tiden som kærester bruges til at finde ud af, om man skal være sammen forever.
Kærestetiden er en “prøvetid”
Du skriver selv, at I er meget unge, og når man har jeres alder, er det ikke let at træffe valg, der kommer til at vare hele livet. For man er stadig i gang med at udvikle sig, og der vil ske en masse de næste år, hvor I finder mere og mere ud af, hvem I er, og hvad I gerne vil med jeres liv. Det betyder ikke, det er forkert for jer at være kærester nu. Det er helt i orden og rigtig dejligt for jer, at I har en person i jeres liv, som I er meget glade for. Om det varer forever, ved vi ikke, men I behøver heller ikke tage den beslutning nu.
Jeg tror, at når man er kærester, så håber og tror man på, det vil vare for altid, for man kan ikke og har ikke lyst til at forestille sig andet. Men nogle gange ændrer følelserne sig. Man “vokser fra hinanden”, som mange kalder det, eller man finder ud af, at forelskelsen ikke bliver til den kærlighed, som man vil bygge på resten af sit liv. Så er det, man slår op og ikke er kærester mere. Det kan være rigtig svært at gå fra hinanden, men det betyder ikke, det var forkert at være kærester.
Skal vi gå videre med at kramme og kysse?
Jeg synes, det er rigtig dejligt at høre, at I er glade for hinanden og snakker rigtig godt sammen. Det er noget af det, der er meget vigtigt, når man er kærester. Du skriver også, at I ikke ved, om I skal gå videre til at kramme og kysse. Du spørger ikke direkte om, hvad jeg mener, men jeg vil alligevel gerne skrive noget til det. Så kan du altid lade være med at læse det ;-)
Jeg tror ikke, man kan sige noget generelt om, hvor gammel man skal være for at kramme og kysse eller hvor længe, man skal have været kærester. Men det er en god idé at spørge jer selv, om I overvejer det, fordi I tror, at det skal man, når man er kærester, eller om der er andre – måske jeres venner – der presser på, eller om det er fordi, I har lyst til det og føler jer klar til at tage næste skridt.
Det kan være godt at huske, at selvom man har taget skridtet, kan man godt vende om og gå tilbage til der, hvor man stod før (fx stoppe med at kysse), men man skal også vide, at det jo ikke kan laves om. Der findes kun ét første kys ... Derfor synes jeg, det er bedre at vente, til man er sikker på, man er klar. I mister ikke noget ved at vente, og hvis I bliver sammen, skal der nok blive masser af tid til det.
Omvendt vil jeg også sige, at hvis har lyst til det og føler jer klar til det, er der ikke noget syndigt eller forkert i at kramme eller kysse hinanden. Hvis det er noget, du/I gerne vil læse lidt mere om, er der nogle gode artikler og svar under vores tema Kæresteliv, hvor du/I kan læse om, hvad andre kærestepar overvejer og tænker på, samt gode råd og ideer til at være kærester.
Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg har skrevet. Du er altid meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste og en rigtig dejlig sommerferie.
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen