Er det for tidligt, at vi har sex som 12 årige?
Hej, jeg er en 12 årig dreng, og er begyndt lige så stille at blive seksuelt tiltrukket. Lige nu har jeg en kæreste, som også tiltrækker mig rigtig meget. Jeg har endnu ikke prøvet at ligge nøgen eller noget lignende, men har meget lyst til det.
Hvordan skal jeg starte? Skal jeg spørge eller noget? Er det for tidligt, som 12-årige eller hvad?
Jeg bruger selvfølgelig kondom, hvis det sker.
Har I nogle tip, jeg kan bruge eller noget?
På forhånd tak!
Lasse, 12 år

SVAR:
Kære Lasse
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Du spørger, om det er for tidlig at have seksuel debut som 12årig. Det korte svar på det er, ja det er det. Og det vil jeg gerne uddybe lidt.
Det er rigtig fint, at I ikke har været nøgne sammen eller er gået videre. Vent med det, til I er klar.
At være klar
Og hvornår er man så klar? Sex er det mest sårbare og intime to mennesker kan have med hinanden og bør kun ske med den, som man vil dele resten af sit liv med. Det kan du nok ikke sige, at du vil på nuværende tidspunkt, selv om du har en sød kæreste.
Du kan læse mere om baggrunden for, at jeg siger sådan i disse artikler:
Sex og følelser
Pas godt på dit sexliv
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Du skal først have sex, når din seksualitet er fuldt udviklet og det er den ikke, når man er 12. Det er den formodentlig først, når du er mellem 16 og 18 år. Du skal også være udviklet følelsesmæssigt, så du kan håndtere de stærke følelser, som sex sætter i gang.
Seksuel lavalder er 15 år
Og en ting mere. Det er slet ikke lovligt at have sex, når man er under 15 år. Det står simpelthen i loven. Og den lov er ikke lavet for at genere dig og din kæreste, den er lavet for at passe på jer og for at beskytte jer.
Jeg synes, du skal overveje, hvorfor det er vigtigt for dig at have sex nu som 12årig. Er det mon, fordi du synes, at du skal vise noget overfor andre, eller handler det måske om, at du gerne vil føle dig elsket af en anden?
Jeg synes, du skal prøve at tage det her op med din sundhedsplejerske eller måske en lærer eller en anden voksen, som du har stor tillid til. Du kan måske tage det her svar med, når du henvender dig til den, du beslutter dig for at snakke med. Jeg tror ikke, det handler så meget om sex, men om at du måske forventer at ville få det anderledes eller bedre, når du har haft sex første gang. En ting er sikkert, du vil uden tvivl få det anderledes, men bestemt ikke bedre, fordi du ikke er klar til det, hverken følelsesmæssigt eller seksuelt.
Læs mere på siden. Du kan begynde her:
Vennerne synes det er fedt - men var det ikke for tidligt som 13årig?
Er sex først lovlig når man er fyldt 15?
13 år - er jeg klar til sex?
Kan der ske noget ved at begynde med sex meget ung?
Venskaber
Som du nok kan forstå, skal du vente med sex, og vente meget endnu. Jeg vil råde dig til at satse på gode venskaber med både drenge og piger. Lav nogle ting sammen med dem, som du godt kan lide. Der kan opleves meget nærhed og tryghed i gode venskaber og det vil udvikle dig både følelsesmæssigt og seksuelt.
Du kan finde mange artikler her på siden om venskab. Klik ind på leksikonordet venskab her i spalten til venstre, så finder du dem.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers er du meget velkommen til at skrive ind igen.
Alt det bedste til dig, Steen
Steen Møller Laursen
Skrevet af:
Steen Møller Laursen
Landsleder for Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK