Er det et faresignal, at vi aldrig skændes?
Jeg har en super dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i 3 snart 4 år. Vi er begge af den overbevisning, at det er os to der skal være sammen. Gifte par har vel tænkt det samme som os, men alligevel er der så mange, der bliver skilte.
Min kæreste og jeg har det super godt sammen, men man kan ikke undgå at være uenige en gang imellem. Det er bare aldrig blevet til mere end en uenighed. Vi aldrig været oppe at skændes eller råbt af hinanden, vi snakker det ligesom igennem, inden vi kommer dertil.
Jeg har bare engang hørt/læst et sted, at hvis man aldrig har skændtes og råbt, inden man blev gift, så kan man ende med at blive skilt, hvis man pludselig står over for et stort problem.
Mit spørgsmål er vel egentlig, skal jeg begynde at råbe af min kæreste, eller er det okay at vi snakker tingene igennem stille og roligt, uden at der er fare for, at vi om 30 år ikke kan udstå hindanden?
Den tænksomme, 19 år

SVAR:
Kære tænksomme pige
Gør ægteskabet langtidsholdbar
Hvor er jeg glad for, at du spørger om gode råd for ægteskabet, for dermed tyder det på, at du ønsker et solidt og langtidsholdbart forhold.
Mit hurtige svar er NEJ, man skal ikke råbe af sin kæreste. Det vigtige i parforholdet er, som du skriver, at kunne snakke om tingene.
Men du kan måske være nysgerrig på, hvorfor der er givet et sådant råd. Hvad er det, som du skal passe på i dit ægteskab for at det er langtidsholdbar?
Mine og dine værdier
Et ægteskab tænker jeg på som en enhed, der består at to forskellige individer. Hver bringer vi to forskellige sæt værdier ind i samlivet. Nogen værdier er for os uhyre vigtige, som for eksempel om vi skal giftes eller ej eller om mit barn skal døbes eller ej. Der kan være værdier, som er så vigtige for mig, at det må afklares, før vi bliver gift.
Giv den anden plads i parforholdet
Andre værdier er måske vigtige for mig, men jeg er villig til at lytte til min ægtefælle for at høre, hvad der gør, at han/ hun tænker anderledes. Disse værdier kan handle om f.eks hvordan vi bruger vores penge, eller hvilke venner hænger vi ud med? Her er det vigtig, at begge ægtefæller er i stand til at kunne lytte til den anden. Det er vigtigt, at begge er i stand til at give den anden plads i parforholdet. Og det uden at man selv ”forsvinder”. Man forsvinder i parforholdet, når man altid giver den anden part lov til at bestemme og den anden gerne tager ansvar ved selvstændigt at tage beslutningen. Dermed bliver den anden dominerende. Et sådant forhold er ikke sundt og det ender med, at den ene part oplever sig som ”prinsesse”, der bestemmer og den anden oplever sig som ”frøen”, der venter på, at den bliver kysset og forvandlet til en prins, der får lov til at bestemme. Det sker bare ikke og begge bliver skuffede og det ender let med skilsmisse. Begge føler sig svigtet, fordi de ikke er blevet mødt i deres behov. Behovet for begge parter er måske netop at blive hørt og forstået og få støtte fra den anden. Kunsten i ægteskabet er at give den anden plads, samtidig med at jeg mærker efter, hvad jeg selv står for. Og at jeg giver udtryk for dette.
Konflikter er en del at ethvert ægteskab
Det betyder, at uenigheder eller konflikter er en del af ægteskabet og vi må acceptere det som sådan. Men konflikter håndterer vi på forskellige måder. I nogle ægteskaber er konflikterne højlydte, mens andre forhold er de stille samtaler. Hemmeligheden bag et godt parforhold er, at begge parter formår at lytte til den anden.
Vi skal vælge vores kampe
Konflikter i ægteskabet er af forskellige dybder. Der er skænderier i ægteskabet, som handler om bagateller, så som hvordan wc-rullen skal vendes eller om toiletbrættet skal være oppe eller nede. I ægteskabet skal vi vælge vores kampe. Der er konflikter, hvor vi bare skal sige pyt, mens andre værdibaserede uenigheder må vi sætte os ned og tale med hinanden om, og sammen finde frem til en løsning.
Du skriver, om det er en god ide at råbe af hinanden? Når vi råber af hinanden er grunden ofte at konflikter er optrappede. Parterne mister lysten til at høre hinanden og mister forståelsen for hinanden, og ender måske i had. Konflikter/ uenigheder er lettest at tale om, mens de er små. Konflikter der får lov at optrappes og ender i ”Det Røde Felt”, skaber en ”mur” imellem parterne, og det betyder at man ikke kan høre hinanden og har heller ikke lyst til det. At bryde en sådan konflikt, kræver at parterne beslutter sig for at bede om forsoning og tilgivelse.
Invester i ægteskabet - det er godt givet ud
Et godt ægteskab er et arbejde, men ikke kun det. Det er også rigtig mange glæder.
Så god arbejdslyst med ægteskabet. Samlivet er et spændende og lærerigt arbejde. Ægteskabet består ikke kun af besværligheder og sorger, men glæd dig, der er mange fantastisk oplevelser i det ægteskabelige samliv.
Find evt. mere inspiration her på siden og på Parvis.dk
Konflikter i parforholdet
At flytte sammen
Den nødvendige tilgivelse
Kærlighed i praksis
Mange kærlige hilsner fra
Erna Nielsen