Er det en synd at læse sexhistorier?
Hej Adam og Eva
Er det en synd at læse sexhistorier som fx nogle af dem, man kan finde på nettet? Altså selvfølgelig ikke dem, der omhandler incest, voldtægt osv.
VH anonyme mig på 15 år

SVAR:
Kære anonyme dig!
Hvor er det godt, du spørger, når du går med spørgsmål om, hvad der er synd. Jeg forstår det sådan, at du er kristen og ønsker at leve efter Guds gode vilje med dit liv. Ud fra den forståelse vil jeg svare på dit spørgsmål.
Svaret findes allerede
Allerførst vil jeg opfordre dig til at tænke over, hvorfor du har lyst til at læse sexhistorier? Hvad håber du på at få ud af det?
Dernæst vil jeg skrive til dig, at den side, du nævner, er en side for voksne over 18 år. Det betyder, at indholdet bestemt ikke er tiltænkt en på 15, som du selv er. Og mit umiddelbare indtryk af siden er, at det er porno på skrift, så det vil jeg helt sikkert råde dig til at holde dig fra, da det beskriver seksuelle forhold, som er overdrevne og urealistiske og skaber helt forkerte forestillinger om, hvad god og sund sex er.
Du kan læse meget mere og rigtig gode begrundelser for ikke at læse sexhistorier i de her svar:
Er det en synd at læse erotik i forbindelse med onani?
Er det forkert at læse om sex i forbindelse med onani?
Er erotisk litteratur ligeså slemt som porno?
Noget om synd
Så har jeg lyst til at skrive lidt til dig (og alle dem, der læser med) om, hvad synd er. Hvis du i søgefeltet på vores side skriver “Er det synd at” vil du se, at der kommer bunker af spørgsmål/svar frem. Det er næsten alle sammen nogle, der vil vide, om en eller anden konkret handling er synd. Og jeg kan sagtens forstå, at der er mange spørgsmål om det! Vi kristne ved, at synd er noget, der skader vores forhold til Gud (og mennesker), og derfor vil vi naturligvis gerne lade være med at synde.
Problemet med synd er bare, at det ikke kun er nogle konkrete handlinger, vi efterhånden kan lade være med at gøre. Bibelen fortæller os, at synd er alt det, vi gør, som ikke passer med Guds gode vilje for vores liv. Jesus præciserer det med at forklare, at det hele begynder i vores tanker. Så allerede, når vi tænker en syndig tanke, begår vi synd!
Synd er i bund og grund oprør mod Gud. For når vi er ligeglade med (eller bare ikke kan finde ud af) at leve efter Guds bud i Bibelen, fortæller vi jo egentlig Gud, at han bare kan pakke sammen, for jeg ved selv bedre, hvordan mit liv skal leves. Synd bliver derfor også synd for os, fordi vi går glip af det bedste menneskeliv, vi kunne have levet.
En anden vinkel
Gud har skabt dig og alle mennesker og elsker os højere, end noget menneske nogensinde vil kunne. Det er derfor, han har givet os bud og vejledninger for det bedste menneskeliv. Fordi han har skabt os, ved han også præcis, hvordan vi vil få det bedste liv.
Jeg tænker nogle gange på, at vi mennesker er ligesom køer på en lækker græsmark. De dumme køer kan nogle gange finde på at vende ryggen til alt det fede og fantastiske græs, der findes på marken, fordi de hellere vil stå ved hegnet og glo på det, der findes uden for marken. Eller måske bryder de endda ud af folden og farer forvirrede og hjælpeløse omkring. I stedet skulle de bare have vendt ryggen til hegnet og været trygge på marken og have spist sig mætte i alt det fantastiske græs, der var til dem.
Måske har du regnet ud, hvad jeg vil sige med det billede: Vi kristne kan nogle gange blive så optaget af, hvad vi kan tillade os, og hvad vi kan få med af det, der er “udenfor hegnet”, at vi glemmer at se på alt det gode, Gud har til os inden for rammerne af sine bud.
Sig tak for din seksualitet
I den her sammenhæng betyder det, at jeg vil opmuntre dig til at udforske din seksualitet og din krop, så du bliver glad og taknemlig for, hvordan Gud har skabt dig. Læs fx bogen Den nøgne sandhed om seksualitet og bliv glad for at være dig! Du kan også finde andre bøger om Guds mening med at opfinde sex, og du kan læse en masse her på siden.
Og så fordyb dig ellers i gode venskaber med både piger og drenge, så du kan opleve hele det spil, der foregår, fordi Gud har skabt os som to forskellige køn.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Ellers må du endelig skrive til os igen.
De bedste hilsner og ønsker om Guds fred
Vibeke