Er det en synd at læse erotik i forbindelse med onani?

Vis spørgsmål

Hey Adam og Eva!

Tak for en fed side, som jeg generelt har rigtig meget glæde af!

En ting synes jeg dog ikke, at jeg får klart svar på. Er det eller er det ikke en synd at læse erotik i forbindelse med onani? Jeg ønsker at leve efter Guds ord!

Hilsen fra en forvirret anonym teenager, 19 år

SVAR:

Hej forvirrede, anonyme teenager

Godt spørgsmål du stiller!

Erotik på skrift, eller ”erotika”, kan jo helt sikkert opleves, som om det placerer sig lidt i en gråzone, da de billeder, vi danner i vores fantasi, oftest ikke omhandler rigtige mennesker og derfor forekommer mere uskyldige.

Alligevel er der et vigtigt spørgsmål at stille sig selv om vores fantasier og onani: Hvad er det for et rum, jeg skaber omkring min seksualitet?

Sex er skabt til at ske i en relation

Som kristne tror vi på, at sex er godt, smukt og skabt af Gud til at udleves i relation imellem en mand og en kvinde. Og det er vigtigt i forhold til dit spørgsmål: Sex er skabt til at være relationelt. Desværre er det meget nemt at skabe et rum omkring sin seksualitet, hvor det hele udelukkende handler om MIN nydelse. MINE fantasier. MIN tilfredsstillelse. Det er det, porno oftest gør. Det er det samme, erotika langt hen ad vejen gør. Bare igennem et andet medie.

Hvad så med onani i det hele taget? Det er jo noget, man gør udelukkende ved sig selv – oftest for at skabe nydelse og orgasme. Hos AdamogEva.dk har vi den holdning, at onani er en helt naturlig del af overgangen fra barn til voksen. Det er en måde at lære sin krop at kende. Man kunne sige, at man via erfaring med onani skaber en sund erfaring af ens egen “nye” krop, som man gerne selv skal leve i relation med. Problemet opstår, hvis onanien tager overhånd og bliver så stor en del af vores vaner, at det bliver et afhængighedsproblem, hvor vi måske giver os selv hen til en masse fordrejede ideer om sex. Det kan du læse meget mere om i vores artikler Er onani synd? og Om onani – mest for piger.

Fordrejede ideer om sex

Desuden er det altid værd at overveje, om de seksuelle erfaringer vi gør os er noget, vi ønsker at tage med ind i ægteskabet. Det “sex”, man ser i porno eller tv-serier som “Paradise Hotel” eller læser om indenfor erotika-genren, kan være med til at forme (og fordreje) ens ideer om, hvad et godt sexliv er.

Mit råd er, at det er nemmere at gå ind til sit ægteskab uden forventninger til sexlivet, som er blevet formet af både pornoens og erotikaens (ofte fordrejede) fantasier.

Jeg ønsker dig alt vel og håber på, at det her har været afklarende midt i forvirringen.

Hvis du stadig har spørgsmål til emnet, kan det være, nogle af disse tidligere svar fra AdamogEva.dk kan hjælpe:
Hvorfor er det forkert at onanere til erotiske noveller?
Jeg kan ikke finde ud af, om onani er en synd.

De bedste hilsner fra
Kristoffer Dahl – som selv har været en forvirret teenager