Er der risiko for, at jeg er gravid?
Hej! Jeg vil meget gerne vide, om der er en tidsgrænse for, hvornår menstruationen kan fortælle, at man ikke er gravid?
Efter jeg havde samleje (uden kondom), fik jeg min menstruation allerede to dage efter. Er det svar nok på, at jeg ikke er gravid? Så kort tid efter?
På forhånd tak.
S, 18 år

SVAR:
Kære S
Jeg læser dit spørgsmål sådan:
Når jeg får min menstruation, kan jeg så være sikker på, at jeg ikke er gravid? Også selvom jeg har haft samleje uden brug af beskyttelse få dage før menstruation?
Når menstruationen viser, at du ikke er gravid
Får du en menstruation til forventet tid, der er lige så kraftig og varer lige så længe som normalt, da er du efter al sandsynlighed ikke gravid. Får du en menstruation forsinket, men af normal varighed og styrke er du efter al sandsynlighed ikke gravid.
Du kommer med et eksempel. Til det er svaret: Ja, du kan regne med, at du ikke er gravid, når du får en normal menstruation to dage efter samlejet. Der er dog nogle gravide kvinder, der tidligt i graviditeten får en blødning på forventet menstruationstidspunkt. Denne blødning er kortere og ikke så kraftig som en normal menstruation. Kender man sin menstruationscyklus godt, lægger man mærke til, at denne blødning ikke virker som en rigtig menstruation. Ofte har man også andre symptomer på, at man er gravid, fx kvalme.
Når menstruationen lader vente på sig
Hvis du har haft ubeskyttet sex, og din menstruation ikke er kommet en uge efter, du ventede den, vil jeg råde til, at du får lavet en graviditetstest. Du kan selv købe en test og lave den derhjemme. Du kan også altid få lavet en graviditetstest hos din egen læge. På det tidspunkt vil testen være positiv, hvis du er gravid.
Forskellige ting kan forsinke ens menstruation, fx stress, fysisk aktivitet eller sygdom. Er du bange for at være gravid, kan det også påvirke kroppen, så menstruationen kommer forsinket. Det kan du læse mere om her: Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Kend din cyklus og ægløsningstidspunkter
Det er rigtig godt at kende sin menstruationscyklus, så du ved, hvornår du skal forvente din menstruation. På den måde kan du også regne ud, omtrent hvornår ægløsningen finder sted, og hvornår der er mulighed for at blive gravid.
Du kan lære din cyklus at kende ved at føre kalender over, hvornår din menstruation starter. Ægløsningen finder typisk sted midt mellem to menstruationer regnet fra første dag i menstruationen. Læs forklaring i artiklen Den første menstruation. Ægløsningen kan dog indimellem komme helt uden for den normale rytme, eller slet ikke komme.
Du kan også læse svaret Hvornår sker befrugtningen?
Beskyt dig selv og pas på dig selv
Jeg tænker på, om du ofte er bekymret for, om du er gravid, når du har været i seng med din kæreste? Det medfører en masse utryghed, som ikke er specielt sundt for jeres forhold. Hvis det er tilfældet, synes jeg, det er vigtigt, at du og din kæreste får talt om, at I måske bare skal være sammen uden at gå i seng med hinanden. Det kunne gøre jer mere trygge, når I er sammen – og I kan gemme sex, til jeres forhold har en sådan karakter, at I også vil have mulighed for at glæde jer til et barn sammen.
Hvis I ikke kan støtte hinanden i det, tror jeg, du har brug for at få hjælp til at vælge en sikker prævention. Du kan få hjælp til at vælge en beskyttelse, der passer til dig ved at læse om Prævention her på siden, og ved at få en samtale med din læge.
Pas godt på dig selv.
Kh Else
Else Vinter Skou
Skrevet af:
Else Vinter Skou
læge
adamogeva.dk