Er der plads nok i min skede til sex?
Jeg har ikke rigtig været i seng med nogen endnu, fordi jeg er rigtig bange for, at det gør ondt..
Jeg har prøvet lidt selv med at stikke en finger op, og det kan jeg sagtens, uden det gør ondt.
Så har jeg prøvet med to fingre, og der begynder det at gøre ondt..
Jeg tror ikke, der er så meget plads, fordi så har jeg prøvet med lidt større ting, og det kan jeg slet ikke få op. Da kan jeg slet ikke finde hullet, og det gør mega ondt.
Jeg har også prøvet at bruge tampon, men jeg kan slet ikke få den op. Og når jeg kigger op i mig selv kan jeg slet ikke finde noget hul. Det er meget meget småt dernede. Og når jeg prøver at tage min finger op, syntes jeg heller ikke, der er særlig meget plads..
Hvordan kan det være?
Hvordan ved jeg om min jomfruhinde er sprunget?
Og hvordan skal jeg kunne komme i seng med en, hvis jeg ikke en gang selv kan få noget op?
Håber meget I kan hjælpe.
Hilsen Linda, 20 år

SVAR:
Kære Linda
Først vil jeg lige sige, at vi har holdt ferie her på brevkassen, og dit svar er kommet til at ligge alt for længe. Men jeg forestiller mig, at du stadig har de samme tanker og bekymringer, og at det derfor alligevel er relevant for dig at få et svar, trods den lange ventetid.
Jeg kan forstå, at du er bekymret for, om du ser "rigtig" ud forneden, og det håber jeg meget, at du er mere tryg ved, når du har læst mit svar!
Jomfruhinden
Jomfruhinden er ikke en egentlig hinde men mere en ring af væv, der sidder lige indenfor indgangen af skeden. Det er egentlig ikke sådan at den "springer", men nærmere at den revner, når man har sex første gang, bruger tampon el.lign. Det er meget svært at se på sig selv, om den er revnet eller ej, for det kan sagtens ske af flere omgange.
Læs mere her om
Jomfruhinde
Vigtig viden om skeden
Du skriver, at du er bange for, at der ikke er plads nok dernede - det er jeg nu ret overbevist om, at der er! Alt andet er meget sjældent. Men fordi, du er så utryg ved det, synes jeg, at du skal få en tid hos din egen læge og få det undersøgt. Måske lægen kan gøre det med et spejl, så du selv kan se, hvordan det ser ud dernede.
Det er også vigtigt at vide, at skeden kan udvide sig en del, men når den er tom "klapper den sammen", for at der ikke kan komme noget op i den, der ikke skal. Så når du føler, at du kan mærke skedens væg hele vejen rundt om din finger, betyder det ikke, at skeden ikke kan blive større.
Andre forklaringer
Andre mulige forklaringer på at det gør ondt kan være, at du er lidt nervøs og derfor ubevidst spænder i bækkenbundens muskulatur, når du forsøger at "stikke noget derop"? For at finde ud af mere bevidst at kontrollere dine bækkenbundsmuskler kan du, mens du har en finger indenfor, forsøge at klemme sammen om fingeren og derefter slappe af.
En anden grund til, at det gør ondt, kan være, at du måske ikke er tændt nok, når du forsøger - når kvinder bliver tændte, producerer de en form for glidemiddel i skeden, der gør det nemmere for penis at trænge ind. Det vil også være den helt store forskel den dag, du skal have sex med en mand, at du netop er tændt.
Andre overvejelser
Jeg kunne godt tænke mig at opfordre dig til at overveje hvilke andre krav, der skal opfyldes, før du vil gå i seng med nogen, andet end at det ikke gør ondt? I dit spørgsmål lyder det nemlig umiddelbart som om, at det er den eneste grund til, at du ikke har haft din debut endnu.
For mig at se er sex noget meget fint, og det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du aldrig må give køb på din egen værdi! Det er helt ok at stille krav til, hvad man vil være med til og hvad man ikke vil være med til!! Jeg ønsker for dig, at din første gang bliver med en fyr, der vil DIG - ikke bare din krop. Lov dig selv, at det skal være med en fyr, du kender rigtig godt og stoler 100 % på, en der er helt med på, at sex skal være en god oplevelse for jer begge to. Så vil han følge dit tempo, og tage det lige så langsomt, som du måske har brug for, og bruge lang tid på forspil, så I begge kan føle jer helt klar, tryg og afslappet. Det er godt at vide noget om kroppens anatomi, at skeden er en muskel kanal m.m, men det er også rigtig vigtigt, at vide noget om de følelsesmæssige forudsætninger, for at sex bliver en god oplevelse.
Holdninger værd at overveje
Her på AdamogEva mener vi faktisk, at sex er allerbedst mellem par der er gift, fordi alle bekymringer ifht. om forholdet holder er ryddet af vejen. Der er en grundlæggende tryghed, når man har valgt at dele resten af livet sammen. Så slapper man måske lidt mere af og ved, at man er elsket, uanset hvad man kan "præstere".
Du kan læse mere om vores syn på seksualitet her:
Værd at vente på
Pas godt på dit sexliv
Vejen til god sex
Det er dit valg, hvad du vil med dit liv - lad ikke nogen træffe beslutningen for dig!
Med venlig hilsen Lotte
Lotte Høeg Hansen
Skrevet af:
Lotte Høeg Hansen
Læge
adamogeva.dk