Forandringer med kønslæber, bryster og udflåd - er det normalt?
Hej - Jeg har nogle spørgsmål, jeg håber, I kan svare mig på:
1. Jeg har opdaget at mine små kønslæber er blevet større, men det er kun det ene. Den er blevet så meget større at den kan ses når jeg bare trækker underbukserne ned? er det normalt?
2. Er det rigtigt, at ens bryst ikke vil vokse særlig meget mere, hvis man begynder at gå med Bh? - og får man hængebryster af at starte for tidligt med Bh?
3. Jeg har haft udflåd i snart 1 - 1½ år, betyder det så, at jeg snart får menstration?
- Jeg håber virkelig, at I vil hjælpe mig, for jeg er blevet lidt nervøs, forresten er det her en super hjemmesiden, hvor man kan få svar på sine spørgsmål (:
Hilsen bekymret, næsten 13 år

SVAR:
Kære bekymret!
Tak for spørgsmålene. Jeg kan godt forstå, at du kan blive lidt nervøs, når du oplever, at din krop forandrer sig. Men du kan være helt rolig – det lyder som almindelige helt pubertetsforandringer.
Kønslæbernes forskellige størrelse
Du skriver i 1.spørgsmål, om det er normalt, at de små kønslæber vokser, og at den ene er større end den anden? Ja, det er normalt. Puberteten gør, at alting vokser. Det med, at den ene kønslæbe er større – kan være fordi din og alle andre menneskers krop ikke er helt symmetrisk. Forestil dig, at man satte en streg fra panden ned over næsen og delte kroppen i 2, så ville du, hvis man kunne lægge delene ind over hinanden se, at der er forskel. Mange har en fod, der er lidt større end den anden. Et øre, der stritter lidt mere end den anden. Et bryst, der er lidt større end den anden. Og en skæv næse.
Og du har en lille skamlæbe, der er lidt større end den anden.
Jeg skal selvfølgelig også nævne, at hvis du går i meget stramt tøj, trusser og bukser, kan dine skamlæber også hæve lidt fordi de er udsat for pres og irritation.
Kan jeg påvirke brysternes vækst
Spørgsmål 2 går på bekymringer omkring bryster. Svaret er; at dine bryster vokser, som de er skabt til via den arvemasse, du har fra dine forældre. Uanset om du går med BH eller ej og uanset, hvornår du evt. begynder med det. En BH kan ikke stoppe væksten, og giver heller ikke hængebryster. Vælg som du har lyst – nogle synes det er rart med en BH som holder lidt på brysterne f.eks. hvis man løber/ dyrker sport. Andre er helst fri – synes det strammer at have en BH på.
Er udflåd tegn på menstruation?
Spørgsmål 3 om udflåd i et til halvandet år. Ja, det kan godt betyde, at du snart får menstruation. Det er den tid, der oftest går med udflåd, før menstruationen kommer. Første gang kan det godt bare være få dråber. Og det er ofte uregelmæssigt, dvs. der kan gå kort eller lang tid før næste menstruation. Det er en god id´at snakke med din mor om det, så I sørger for at I har noget nogle bind liggende, så skal du ikke gå og bekymre dig om det.
Mht. udflåd vil jeg lige sikre mig, at det er hvidligt, det du har. Normalt er det hvidligt som mælk eller æggehvide, og det kan lugte lidt syrligt.
Hvis det er brunt eller grønt og lugter af fisk, kan det være fordi din hud og slimhinder er irriterede. Det kan udvikle sig til en infektion, som du skal behandles for. Nogle gange kan det dog være nok at give hud og slimhinder mulighed for luft – dvs. ikke bruge for stramt tøj, skifte trusser hver dag og sove uden trusser om natten.
Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål. Ellers vend tilbage og jeg skal prøve igen.
Kærlig hilsen fra Annie Lund.
Annie Lund
Skrevet af:
Annie Lund
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk