Er begge forelsket – hvad gør jeg, når jeg slet ikke er parat?
Hej Adam og Eva. Jeg har et problem, som jeg håbede, I ville hjælpe mig med, for jeg er virkelig på bar bund!
- Jeg er en pige på 15 år, jeg har ikke rigtig haft en kæreste før. Nu har jeg så mødt en, som jeg rent faktisk har kendt i 2 år. Han er sød og vi har været sammen her på det sidste. (Han er forelsket i mig, og jeg er i ham).
Problemet er, at jeg føler ikke rigtig, at jeg har lyst til at komme sammen med ham lige nu. Men jeg vil heller ikke have, at han skal føle, at jeg bare bruger ham som en lille "flirt", fordi jeg keder mig. Og jeg er bange for, at når vi nu er 15 begge 2, at han så kun tænker på, at vi skal have sex. Jeg føler nemlig selv, at jeg SLET ikke er klar til det endnu. Jeg har heller ikke engang fået min mens endnu. Det er meget frustrerende det hele, og jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig!
Hilsen mig

SVAR:
Kære du
Hvor er det dejligt at læse, at du mærker efter, hvad det er, du har lyst til. Rigtig mange piger på din alder glemmer helt at mærke efter og bøjer sig for forventninger og pres fra venner m.m.
Jeg kan godt forstå, at det er en frustrerende situation, du står i. Måske det ville løse problemet for dig ikke at komme sammen med ham, men det ændrer jo ikke på, at du er forelsket i ham og han i dig. (Jeg går ud fra, at I ikke kommer sammen endnu, men at I er meget tæt på?)
Vær tro mod dig selv
Først vil jeg sige, at du ved jo ikke, hvad han tænker om sex, måske har han det på samme måde som dig? Nogle af de spørgsmål, du skal stille dig selv, er: Hvad er vigtigst for dig? At passe på dig selv eller give af dig selv, fordi det er forventeligt? Kan man være 15 og kærester uden at have sex? Kan du se en fælles fremtid for jer to?
Alle dine signaler råber "vent", hold fast i det, hold fast i den, du er og pas på dig selv. Jeg tror, at det er vigtigt, at du finder ud af, hvad det vil sige for dig at være kærester og hvor langt, du vil gå. Find ud af det for din egen skyld og så må det være op til dig, om du vil fortælle ham, hvad du kommer frem til. Fortæller du ham det, ved han, hvad han kan forvente, men du gør også dig selv sårbar.
Hvis han er den rigtige for dig, er han parat til lytte; til at vente med sex og respektere dine følelser. Det er vigtigt at passe på hinandens seksualitet og ikke påføre hinanden mén og sår.
Så vil jeg lige tilføje, at man godt kan flirte uden at ville have sex, men fordi at man er forelsket og gerne vil have den andens opmærksomhed.
Jeg har fundet en artikel til dig, som jeg synes, du skal læse og have med i dine overvejelser, den handler også om, hvor meget man skal dele med sin første kæreste, som måske ikke bliver den sidste.:
Jo tættere jo bedre - med omtanke
Hvis det er for svært at snakke med ham om det, var det måske en mulighed at finde en, du har tillid til, gerne en voksen, som du kan snakke med dine følelser om.
Jeg kan ikke understrege nok overfor dig, hvor vigtigt det er, at du lytter til dig selv.
Hvorfor sex allerede nu?
Du har ikke travlt og sex er en smuk gave, som er værd at vente på. Prøv og læs denne artikel, her er der mange gode grunde til at vente med sex.:
Værd at vente på
Der er også lidt artikler her, som jeg tror, du ville kunne bruge i dine overvejelser:
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Schyy…..jeg er jomfru!
Den første menstruation
Håber at du nu ikke længere er helt på bar bund. Giv dig god tid til at læse de forskellige artikler og giv dig god tid til at finde ud af, hvad du skal gøre. Du må gerne skrive igen.
De kærligste hilsner
Vivian Heintze Dahl
Skrevet af:
Vivian Heintze Dahl
Pædagog
adamogeva.dk