Er bare så forelsket og aner ikke hvad jeg skal gøre - har I et godt råd?
Jeg er forelsket. Jeg har været forelsket før, men bare aldrig på den her måde. Jeg kan ikke sove, er aldrig rigtig sulten, og langt fra så glad længere - undtagen når jeg er sammen med ham.. Jeg har fortalt ham, at jeg er forelsket i ham, og dertil svarede han; at han kun så mig som en ven.
Men vi blev ved med at snakke. Og jeg ved ikke, om jeg opfatter det hele forkert, men jeg synes selv, han bliver ved med at tage kontakten op. Jeg går lige pt på efterskole, og han er der jo- 24/7 .. Vi snakker en del, og har det rigtig godt med hinanden.
Mine venner, siger til mig, at de kan se på ham, at han er forelsket i mig - men jeg kan ikke selv se det?
Det har stået sådan på i ca. 3 måneder, og jeg syntes faktisk, at jeg er ved at gå totalt ned, på grund af en forelskelse.
Det underlige er bare, at jeg kan godt fortælle ham, at jeg er forelsket i ham, men jeg kan ikke sige, at jeg har det, som jeg har det. Jeg syntes selv, det lyder så dumt, og at det hele er så plat. Jeg har prøvet at skubbe det væk, op til flere gange. Og et par gange troede jeg, at jeg for længst var ovre det, og at vi bare kunne være venner.
Men så går det op for mig, hvor højt jeg egentlig elsker ham. En af mine mest betroede veninder, siger at jeg langt fra fortjener ham, når han ikke giver mig et konkret svar tilbage. Men, vi fortjener vel i bund og grund alle sammen hinanden? Vi er jo alle Guds skaberværk, Guds unikke værk. Eller tager jeg fejl ?
Jeg er bare så... forelsket - så jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre.. Og mine venner siger, at jeg snart skal finde ud af noget, for de kan ikke holde ud og se mig så trist hele tiden.. Har du et godt råd, bibelvers? bare noget, det ville lette mit hjerte, bar en smule..
Christina, 16 år

SVAR:
Hej Christina
Tak fordi du spørger her på adamogeva.dk – lige så skønt det kan være at være forelsket, lige så svær kan det være, når man ikke ved, om ens følelser er gengældt.
Derfor er det godt, at du søger efter svar, som kan hjælpe dig – måske kan jeg vejlede dig lidt, men jeg kan desværre ikke få dine følelser til at forsvinde.
Svært når vores forelskelsesfølelser ikke bliver gengældt
Jeg kan sagtens se i dit spørgsmål, at du er godt og grundig forelsket, og det fylder ret meget i din hverdag – særligt fordi du ser ham hele tiden, og bliver mindet om dine følelser for ham.
Jeg forstår det sådan, at du har fortalt ham, hvad du føler for ham, men han har fortalt dig, at han ikke er forelsket i dig.
Samtidig er I fortsat venner og ses tit. Der bliver hele tiden rodet op i dine følelser for ham, og han virker, som om han måske er forelsket i dig.
Al gætteri kan du ikke bruge til så meget – du bliver nødt til at forholde dig til, hvad han siger, selvom du af hele dit hjerte ønsker, han gengælder dine følelser.
Fascinerende når nogen er forelsket i en
Der er noget smigrende over, at nogen forelsker sig i en, og man kan lade sig rive med. Men hvis ikke man kan gengælde følelserne, så skal man ikke udnytte situationen og nyde oplevelsen.
Måske er det, der foregår i ham, du er forelsket i – jeg ved det jo ikke, og kan kun gætte mig til det ud fra dit spørgsmål.
Derfor vil jeg gerne opmuntre dig til at holde en pause fra jeres venskab, så du kan få plads til dine følelser, og få lov til at komme videre.
Tal med ham om det
Du bliver nødt til at fortælle ham, at det er for hårdt for dig at være venner og samtidig også være forelsket i ham. Fortæl ham, at du har brug for noget tid og plads til at komme videre.
I kan evt. aftale, at han skal lade dig være i fred i en periode, så det kun er dig, som opsøger ham, når du kan rumme det.
Anerkend dine følelser
Dine følelser for ham stopper nok ikke i løbet af en nat, men det tager tid. Jo mere du er ærlig overfor dig selv (også selvom det gør ondt), jo mindre skubber du dine følelser væk, og jo mindre vil dine følelser hele tiden poppe op og ”forstyrre” dig.
...og hav også focus på andre ting
Samtidig er det også godt med nogle afledningsmanøvre, så du engang i mellem kan få en pause fra at være ked af det– så tøsehyg med dine veninder, dyrk en masse sport i hallen, snak med Gud om, hvordan du har det.
Hvem fortjener hvem?
Vi siger tit, at hun ikke fortjener ham eller omvendt. Det handler ikke om vores grundlæggende værdi i Guds øjne – det handler om, hvordan vi behandler hinanden.
Dine veninder oplever måske, at du bliver mere og mere ked af det, samtidig med at ham, du er forelsket i, stadig opsøger dig. De kan have en oplevelse af, at han ikke respekterer dine følelser, og det er svært at se på som veninde.
Du ønsker jo egentlig, at det skal blive jer to, og har svært ved at se, at I ikke skulle kunne passe sammen.
Men når alt kommer til alt, så handler det jo om, I er forelsket i hinanden begge to på samme tid.
Hvis det ikke er tilfældet, så skal du passe på dig selv, og bruge tid på at komme videre.
En lille hilsen fra Bibelen
Du spørger efter bibelvers, og jeg har lyst til at minde dig om, hvad der står i fil 4, 13:
”Alt formår jeg i ham, der giver mig kraft.” – Gud kan give dig styrke til at være i det svære og hjælpe dig videre, men Han er ikke en ”mr. Fix-it”, som fjerner det svære, vi oplever. Tværtimod giver Han os kraft til at være i modgangen.
Jeg ønsker dig al Guds velsignelse og vil opmuntre dig til at passe på dig selv og dine følelser.
Kærlig hilsen
Camilla