Ene testikel lidt større – er det kræft?

Vis spørgsmål

Hej

Min ene testikel er lidt og kun lidt større ind den anden. Det gør ikke ondt, hvis jeg trykker på den. Den er ligeså blød som den anden testikel, og de føles ens.

Jeg er bange for, jeg har kræft, selv om jeg er næsten 99% sikker på, jeg ikke har det.

Håber du kan hjælpe mig (skal også til lægen med det om 2 uger).

Dreng, 12 år

SVAR:

Kære dreng

Der er intet af det, du skriver, der gør mig bekymret for, at du har testikelkræft. Det er normalt, at testiklerne ikke er lige store. Og konsistensen, som du beskriver, er normal.

Og så er du for ung til at få testikelkræft. Det er meget sjældent, man får det, hvis man er yngre end 18 år. Den yngste patient, som jeg har haft, var 15 år. I hele Danmark det er nok cirka hvert fjerde år, vi ser en, der er så ung.

Så ud fra det, du har skrevet, vil jeg endda sige, at det er overflødigt at tage til læge.

Med venlig hilsen
Lars Dysager