Elsker min ven, men ikke på den måde – hvad gør jeg?
Hej Adamogeva.dk. Jeg er en pige på 16 år, som har en rigtig, rigtig dejlig ven, på snart 17 år. Mig og ham er super tætte og vi elsker hinanden rigtig højt. Så er der det problem, at han er vild med mig. Han har været vild med mig i ca. 11 måneder og der findes ingen andre end mig, som han vil have, eller kunne forstille sig sammen med. Jeg har sagt, at jeg ikke er vild med ham på den måde, eller er klar.
Jeg vil rigtig gerne være vild med ham, for man finder ikke bedre end ham her. Han er så ægte! Men jeg vil ikke fremprovokere end forelskelse. Han er meget ofte rigtig ked af det, og når han er ked af det, så er jeg også rigtig ked af det. Det er noget, der fylder rigtig meget i min hverdag. Vi har grædt meget sammen pga. af det, og vi ved ikke, hvad vi skal gøre. For det bedste er jo, at man tager afstand fra hinanden og det der, men det har vi jo ikke lyst til, fordi vi er så tætte, som vi er, og vi elsker at tilbringe tid sammen. Det er rigtig svært.
Håber i vil svare og give nogle råd. Jeg snakker ikke om det med særlig mange, så det er dejligt for mig at komme ud med det til nogle eksperter.
Hilsen Katrine - den forvirrede pige :-)

SVAR:
Kære Katrine
Tak for dit brev. At være venner med en af den modsatte køn kan være en stor udfordring, især når han gerne ville være mere end venner og du er glad for venskabet, som det er. Jeg forstår godt, at du synes, det er svært, når nu du holder af ham og ikke ville såre ham. Det er meget positivt, at han har fortalte dig om sine følelser for dig, og at I har snakket om det. Det er vigtigt for alle slags forhold, at man kan være ærlig og åben overfor hinanden. Når det er sagt, er det også godt, at du har været ærlig og har fortalte ham, at du ikke deler de samme følelser, selv om det er svært at sige.
Kropssprog
Du skriver, at du tror, det bedste er, at man tager afstand fra hinanden, men at I ikke har lyst til det. Jeg vil ikke sige, at man skal holde totalt afstand fra hinanden, men jeg vil sige, at I skal give hinanden plads og tid, og fortsætte med at være ærlige. Når han er vild med dig, vil han selvfølgelig gerne være meget sammen med dig. Men det er op til dig at være meget opmærksom på, at de ord, du siger til ham, også passer med det, du gør. Piger er mere vant til at have en nær fysiske kontakt med sine pige venner, og kan også have lyst til at have den samme kontakt med sine drenge venner. Sidder i ofte tæt sammen på sofaen? Giver I hinanden lange knus? Generelt kan fysisk berøring være meget forvirrende for en mand, og kan give en signal om, at man gerne vil være mere end venner. Når I er sammen, er det vigtig, at du tænker over, hvor meget du rører ved ham. Når du har fortalt ham, at du ikke vil være mere end venner, så skal dit kropssprog også vise det.
Løbende kommunikation
Hvis jeres venskab fortsat skal være positivt og ærligt, skal I tage emnet op ind i mellem. Prøv at spørg ham, hvordan det går med hans følelser for dig. Spørg ham direkte, om der er nogle ting, du gør eller siger, der forvirrer ham, og så respekter, hvad han siger ved at handle efter det. Det kunne godt være, at hans følelser ændrer sig, eller at dine følelser ændrer sig. Det er vigtigt, at I løbende kommunikerer og får snakket om de udfordringer, der er, og som sagt respekterer hinanden ved at give plads, hvis der er en, der trænger til det.
Jeg håber, I kan få en god snak om det. Du er meget velkommen til at kontakte os igen, hvis situationen ændrer sig eller hvis du føler, du gerne ville have mere forklaring om en konkrete ting.
Med venlig hilsen
Mary Madsen,
Efterskolelærer