Elsker min kæreste, men er jeg forelsket i min veninde?
Kære Adam og Eva
Jeg er sammen med en mandlig kæreste, som jeg elsker super højt. Vi har været sammen et godt stykke tid og har det godt.
Der er dog sket det, at jeg på mit studie har mødt en kvinde, som jeg har det fantastisk godt med. Vi har det virkelig sjovt, og jeg nyder hendes selskab – måske lidt for meget. Jeg er i hvert fald begyndt at mærke tegn på crush/forelskelse, tror jeg. Jeg har lyst til at tilbringe tid med hende, være tæt på hende, kysse hende og holder generelt et vågent øje med, hvor hun befinder sig. Det er super frustrerende, fordi jeg egentlig har det godt med min kæreste og aldrig har følt mig tiltrukket af en kvinde på den her måde.
Det skal nævnes, at hun ER til piger, og jeg føler også, at hun flirter lidt med mig men på en meget ordentlig måde. Måske fordi hun ved, at jeg har en mandlig kæreste; måske fordi hun ikke lægger noget i det. I hvert fald har jeg en stærk følelse af, at vi har en anden “kemi”, end jeg har med mine andre venner fra studiet.
Derfor står jeg i en situation, hvor jeg ikke ved om jeg:
• Skal sige noget til min kæreste om det.
• Skal sige noget til hende.
• Hvordan jeg finder ud af, om det bare er et lille venindecrush, eller om jeg rent faktisk føler mig så tiltrukket af hende, at jeg kunne være sammen med hende.
Mvh anonym kvinde, 21 år

SVAR:
Kære anonyme kvinde
Det er rigtig fornuftigt af dig at overveje grundigt, hvad du skal gøre, og du skal have stor anerkendelse for, at du søger råd. Jeg vil komme med nogle af de tanker, jeg gør mig, når jeg læser din mail. Håber, det kan hjælpe dig med afklaring af, hvad du skal gøre.
Først vil jeg sige, det er dejligt at læse, at du elsker din kæreste super højt, og I har det godt sammen. Det er jo et godt grundlag for at have en god hverdag sammen. Herefter vil jeg prøve at tage fat på dine spørgsmål et ad gangen:
Skal du sige noget til din kæreste?
I et parforhold er det vigtigt med åbenhed. At ens kæreste også er ens rigtig gode ven, som man kan dele tingene med – også når det er svært. Nu kender jeg ikke jeres forhold til hinanden: Hvordan I har håndteret jeres problemer, og hvordan I er som personer. Hvis du fortæller det til din kæreste, kan det være, jeres forhold kommer ud for en krise.
Samtidig må jeg sige, at når du bliver så fascineret af en anden, så der er ved at opstå et crush/forelskelse, kan det være et udtryk for, at I mangler noget nærhed i jeres forhold. Jeg siger ikke, det er sådan for jer, men jeg tror, alle par til tider oplever, at forholdet kan blive trivielt. Den ene dag går bare med den anden, og vi glemmer at være venner, være fortrolige og have det sjovt sammen.
Hvis vi i den periode oplever forståelse og nærhed hos et andet menneske, kan følelserne flamme op. Når det sker, er det en god anledning til at se på sit eget parforhold og sammen få rettet op på det. Altså få fortalt, hvad der er på spil – hvad jeg savner i forholdet. Derved er der mulighed for at kunne møde hinanden i de behov, man har.
Når det er sagt, er det også vigtigt at sige, at det ikke nødvendigvis er alle ønsker og behov, der kan blive opfyldt i ens parforhold. Det perfekte parforhold er en illusion, fordi vi lever i en ufuldkommen verden. Men sammen kan vi mødes og komme hinanden nærmere.
Skal du sige noget til hende?
Hvad du skal sige til hende afhænger af, hvad du vil. Hvis du vælger at blive i dit parforhold, kan det være nødvendigt, at du får sagt fra. Det er ikke smart at skulle arbejde sammen med hende i gruppe eller alene. Du er nødt til at passe på dig selv og dit kæresteforhold.
Jeg tror, det kan blive nødvendigt at undgå hende – i det mindste for en periode. Hvis du ikke siger noget, kommer hun måske til dig og undres over, at hun oplever, der er sket en ændring i jeres forhold. Hvis du skal passe på dig selv og dit nuværende forhold, vil dit venskab med hende ikke kunne fortsætte så nært, hvor der er mulighed for, at de følelser, du mærker, bliver pirret og opflammet. Derfor vil det ikke kunne undgås, at hun oplever, der sker en ændring.
Jeg tænker, at jo mere, du er sammen med din studieven, jo mere leger du med ilden. Med det mener jeg: Det er NU, du skal trække håndbremsen, hvis du ønsker at blive i forholdet med din kæreste og ikke gå ud af den vej, det er at flirte med din studieven. Hvis du vil dit parforhold og stadig flirter med hende og reelt ikke ønsker mere end det, så leger du med hende, og i sidste ende kan det medføre, at du træder på hendes følelser, og det mener jeg ikke er ok.
Vælger du din veninde og forsøger at indlede et forhold til hende, mener jeg, at du så skal sige fra i forhold til din kæreste. Jeg mener, du står i en situation, hvor der er brug for tydelighed i dit valg, og det er uholdbart for alle parter med “både – og”.
Hvordan finder du ud af, om det bare er et lille venindecrush?
Hvilken betydning har det, om det er et lille venindecrush, eller om du rent faktisk føler dig så tiltrukket af hende, at du kunne være sammen med hende? Den tanke vil jeg gerne kaste tilbage til dig. Når jeg læser det, du har skrevet, er det helt klart, at du har følelser for hende. Det store spørgsmål for mig at se er: Hvordan får det dig til at handle?
Du har en kæreste, du elsker super højt, hvilken betydning har det?
Lidt om forelskelse og kærlighed
Forelskelse: Det er en super fed tilstand at være i, når den er gengældt. Er den ikke det, er den smertefuld. Den er med til, at mennesker får øjnene op for hinanden. At det er en mulig partner, for der er en umiddelbar samhørighed i forhold til den anden.
Det er også en tilstand, hvor det kan være svært at se hele billedet af den anden, fordi det hele bliver så lyserødt. Man ser kun de gode sider; det man ønsker at se hos den anden.
Kærlighed: Det er ikke forelskelse, der skaber et godt forhold. Forelskelsen er flygtig. Når den forsvinder, er det kærligheden og venskabet, der skal bære forholdet. Kærlighed er at være der for den anden – også i svære situationer.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklerne Kærlighed i praksis og Kærlighed og forelskelse.
Hvad skal du gøre?
Hvis du vælger din veninde og går efter at indlede et forhold til hende, vil jeg opfordre dig til først at overveje:
• Hvis du går ud af den vej, hvor du styres af, hvad du føler, kan det medvirke til, at dit forhold til din kæreste går i stykker. Det vil med stor sandsynlighed være konsekvensen af at gå ind i en flirt med din veninde fra studiet. Er det en pris, du er klar til at betale?
• Du skriver, at du elsker din kæreste super højt. Måske fejltolker jeg, men jeg tænker, at du har fat i kærligheden. Måske trænger den til at blive lidt frisket op? Prøv at snakke med din kæreste om jeres forhold. Så I hver især får sagt, hvad I ønsker jer, for at I kan gøre hinanden glade. Hvad er godt for mig? Hvordan kan jeg være med til at glæde ham? Husk: Det er ønsker, ikke krav.
• Tænk over: Hvad var det ved din kæreste, du blev forelsket i? Og hvad gjorde, at han blev forelsket i dig?
Læs evt. nogle bøger om parforholdet, som I kan snakke ud fra. Kærlighedens 5 sprog har mange gode forslag til, hvordan I kan gøre noget godt for hinanden i parforholdet. Den er let læst og har hjulpet rigtig mange til et bedre parforhold.
Uanset, hvad dit valg bliver, er et forhold altid noget, der skal arbejdes på. At have et godt parforhold kommer ikke af sig selv. Der er brug for, at begge viser hinanden opmærksomhed og nærhed, at vi gerne vil den anden, og hvad den enkelte ellers oplever vigtigt for at have en oplevelse af at være elsket.
Jeg håber, mine refleksioner kan medvirke til, at du får den afklaring, du har brug for, så du kan træffe det rette valg.
Med venlig hilsen
Dennis Hansen