Elsker mig stadig, men vælger mig fra pga familien – hvad gør jeg?
Hej Adam og Eva. Jeg er pige på 18 (snart 19). Jeg er lige blevet droppet af min kæreste Mads, som var 1 år yngre end mig, og jeg er total knust. Elsker ham virkelig meget, og jeg vil gøre alt for at få ham tilbage. Kan slet ikke holde tanken ud, ikke at skulle kysse ham osv igen. Da han slog op, kyssede han mig også og holdt om mig og et sidste kys, lige inden han gik.
Hans begrundelse var, at hans forældre ikke kan lide mig og min familie, og dette vidste jeg også godt. Hver gang han skulle hjem til mig, sagde hans far ting som: Kan ikke forstå, du vil have dyppet snablen i hende og at du kan synke så dybt. Han vil holde sammen på familien, han siger, han havde valget mellem mig og dem, og han valgte jo så dem. Drengen siger, han stadig elsker mig, og han skriver også til mig hele tiden. Han vil også gerne være venner og ses som venner, for han vil ikke miste mig.
Hans familie er rimelig perfekt i forhold til min, de har gode indtægter osv. Hvor hjemme hos mig er indtægterne ikke specielt store, min storesøster er handicappet, og min lillebror vil ikke gå i skole pga dårlig skolestart, men han er en aktiv cykelrytter. Min mors kæreste ryger hash. Og jeg selv bliver snart student. Hans far mener, at jeg vil trykke Mads ned, hvis vi bliver sammen og at Mads så vil få et dårligt liv. Men jeg ved, at det ikke vil ske, for jeg vil selvfølgelig have et godt liv.
Mads cykler også og i samme klub som min lillebror, og jeg selv cykler bare i en anden klub.
Men jeg ved ikke, hvad jeg gør i denne her situation ??
Hilsen Julie

SVAR:
Kære Julie
Det er dog en værre historie, du der fortæller. En fyr, der holder af dig og du af ham, men så kommer der status og familieintriger imellem jer.
At skulle blive selvstændig
Når man har jeres alder, så er der rigtig mange ting, der skal falde på plads. Ét af de store emner, når man er 18 år, er dette med at skulle forlade sit barndomshjem og skulle til at stå på egne ben. Det er egentlig en lang proces. En proces som starter allerede i 13 – 14 års alderen, med at man begynder at have mere og mere for sig selv, som man ikke nødvendigvis deler med sine forældre.
Alligevel er det velkendt, at mange har det bedst med, at ens forældre accepterer, det man som ung vælger. Det vil sige, hvilken uddannelse man vælger, hvilke kammerater man ses med osv. Her må vi forældre virkelig tage os i nakken for at give jer unge lov til at vælge de ting, der er vigtige for jer, samtidig med at de fleste forældre også stadig føler, de skal vejlede deres unge så godt, de nu kan. Det er et dilemma som alle generationer står med.
Din kæreste
Lyder til at have brug for lidt endnu, at føle hans mor og far kan og vil stå inde for det, han vælger. Han vælger derfor så at sige dig fra.
Det lyder som om, der er stærke kræfter på spil i hans familie, og at hans far har meget stærke meninger om sin søn. Derfor kan han tilsyneladende ikke gøre andet lige nu. Han har tilsyneladende ikke lige nu det mod, der skal til for at vælge anderledes.
Hvad kan du gøre
Jeg vil råde dig til at se tiden lidt an. Bliv ved med at være en god ven med din exkæreste. Sådan at I stadig kan ses og være sammen. På den måde kan man håbe, at hans familie langsomt vælger at acceptere hans valg.
Det er jo frygteligt ærgerligt, at de dømmer dig, som de gør. Du beskriver jo, at du både har sunde interesser og er godt på vej her i livet. Måske de skal lære dig bedre at kende, for at opdage at du er en rigtig god pige, selvom din familie er anderledes end dem.
Jeg tror ikke, du kan presse din kæreste til noget, for så vil han lige nu vælge sin familie, antagelig fordi de presser ham. Så jeg tror, det bedste er, at give situationen noget tid og langsomt vinde dig ind på dem og vise dem, hvem du er.
Så vil jeg rigtig meget håbe, at de opdager, at du er en pige, der kan være ”god nok” til deres søn.
At bruge denne tid
Jeg har lyst til at opfordre jer til netop at bruge sådan en tid til at komme til at lære hinanden rigtig godt at kende og udvikle et solidt og godt venskab. Venskab og kendskab er de bedste forudsætninger for et godt parforhold. På den måde kan man sige, at sådan en tid, som I måske går ind i, slet ikke behøver at være en dårlig tid for jer.
Jeg ønsker dig alt godt
Venlig hilsen
Steen Kruse