Elsker hinanden, men ikke længere kærester - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Min kæreste og jeg har fornylig brudt, efter vi i snart 2 år har været sammen. Vi har ikke været så gode ved hinanden, og har lidt for tit gjort hinanden kede af det.

Hun sagde, at hun ikke troede, hun ville kunne klare det mere, og hun følte, det ville være bedst for os begge, hvis vi stoppede med at være kærester.

Da vi slog op, sagde vi begge til hinanden, at vi elskede hinanden og at vi ville komme til at savne den anden og vi kyssede en hel del. På grund af den måde, vi slog op på, tror jeg stadig ikke, jeg helt har forstået, at det er slut, eller jeg håber bare inderst inde, at det ikke er slut.

Jeg kan mærke, at jeg ikke kan uden hende, jeg elsker hende for højt og ønsker bare en chance til, for at vi kan være sammen og gøre hinanden glade.

Men jeg ved ikke, hvordan jeg skal få sagt det til hende, for jeg ved ikke, om jeg ville kunne tåle et negativt svar.

Jeg har overvejet at skrive et brev til hende, hvor jeg fortæller, om hvordan jeg har det, og hvor jeg skriver, at jeg vil gøre alt for at få en chance til, for at gøre hende glad.

mvh. den forvirrede, 20 år

SVAR:

Kære forvirrede

Det du beskriver er sådan set meget naturligt.

Når man går fra hinanden efter så lang tid, så tror jeg, de fleste også tænker på alt det gode, man havde sammen. Så bliver man måske lidt ked af at tænke på alle de gode stunder, og man drømmer tilbage på disse.

Giv dig selv tid

Du skal give dig selv tid til at sørge. Der tager lidt tid at komme til sig selv igen. Bare den tid, man nu skal til at tilbringe selv – gør, at man kan blive bange for, om det er det rigtige, man har gjort.

Det er derfor meget naturligt, at du får lyst til at komme tilbage, og give forholdet en ekstra chance.

Hvad risikerer du?

Som du selv skriver, så risikerer du, at du får et afslag og dermed kan komme til at føle dig endnu mere forladt. Men modsat, hvis du ikke forsøger, så kan du gå her og tænke og gruble i dagevis.

Jeg synes, dit valg må handle om, hvorvidt du vil gå og gruble, eller om du vil have det afklaret nu og her.

Hvis du ikke vil tage afslaget, ja så skal du jo ikke gøre noget. Modsat, hvis du vil videre i disse overvejelser, så kan du jo skrive et brev til hende, som du selv foreslår.

I så fald vil Jeg råde dig til, at lægge op til en samtale om, hvordan I vil kunne få et bedre forhold. I vil sikkert let kunne komme ind i de samme magtkampe og skænderier, som I har været i før. Så et evt. nyt forhold skal jo også helst være et forhold, hvor I behandler hinanden bedre.

Held og lykke med dine overvejelser

Venlig Hilsen

Steen Kruse