Ekskæreste fortryder brud - jeg ser en ny - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva, jeg er en meget forvirret pige. For 4 måneder siden slog mig og min eks kæreste op, efter 4år, fordi vores forhold var ødelagt, på grund af at 2 år inde i forholdet fik han en hård depression og havde ikke engang overskud til at passe sig selv, men jeg blev hos ham, fordi jeg elsker ham, og så ikke mit liv med nogen andre end ham. Jeg var rigtig ked af det, og frustreret, fordi han ikke var der for mig, og jeg ikke kunne hjælpe ham. t

Til sidst besluttede han sig for at flytte til en anden by og begyndte ligeså stille at bygge sit nye" liv uden om mig. Han sagde, det var noget, han var nød til at gøre selv, og at han var nød til at finde sig selv igen, før han kunne sige noget om mig og ham. Det var selvfølgelig helt utrolig hårdt for mig, og følte mig meget svigtet. Til sidst kunne jeg ikke holde til det mere, bestemte mig for at selvom jeg elsker ham, så ville jeg have mere end det, og var nød til at tænke på mig selv. så vi valgte og slå op.

De første 3 måneder var ulidelige, men den sidste månedes tid er jeg begyndt at få styr på mig eget liv igen og føler, jeg har fundet mig selv igen. Nu har jeg bare det problem, at jeg har mødt en ny. Jeg har lagt ud med fra starten, at jeg ikke var klar til det helt store, og han var super sød og forstående, og jeg har det rigtig godt for tiden, men nu har min eks kæreste fundet frem til, at han elsker mig og vil leve hele sit liv med mig. Han undskylder for at have været så egoistisk og alt det han har budt mig, han er blevet rask, og har styr på sit liv nu, men er stadig ikke lykkelig, fordi han mangler det vigtigste i sit liv, altså mig.. Jeg elsker ham over alt på jorden, som jeg altid har gjort, men er også frygtelig bange for at gå tilbage til noget, som jeg har været ulykkelig i. Jeg ved med sikkerhed, at han kan gøre mig lykkelig, men det er der jo ingen garanti for. Jeg er simpelthen så bange for, at det hiver mig ned igen, og jeg igen oplever, at han er egotistik og jeg igen ikke føler mig værdsat, selvom jeg ved, at han var syg dengang. Desuden er jeg begyndt at blive glad for ham den nye.. skal jeg fortsætte med at udforske det med ham den nye, som med tiden kan gøre mig lykkelig eller skal jeg gå tilbage til ham jeg på trods af alt stadig ser min fremtid med?

Mvh Den forvirrede, 20 år

SVAR:

Kære Den forvirrede

Tak for din henvendelse til AdamogEva.

Skal jeg gå tilbage til min ekskæreste, som jeg elsker højt?

Du fortæller, at du har haft en kæreste gennem 4 år, og at I for 4 måneder siden slog op med hinanden. Din kæreste har gennem 2 år været igennem en periode med depressioner og det endte med at slide for meget på jeres forhold.

Tiden efter jeres brud har været hård ved dig, men den sidste måneds tid, fortæller du, er du begyndt at finde dig selv igen. Du er begyndt at komme sammen med en anden fyr og nu synes du, at du er ved at have styr på dit liv igen.

Du beretter så, at din tidligere kæreste har kontaktet dig og gerne vil genoptage jeres forhold. Det stiller dig i et dilemma, fordi du stadig holder meget af ham og samtidig er glad for din nye kæreste. Du udtrykker også, at du er bekymret for, om din ekskæreste kunne trække dig med ned igen.

Derved er vi fremme til dit spørgsmål: Skal du vælge den ene eller den anden?

Giv dig selv tid til at blive afklaret

Lad mig sige med det samme: Lige præcis det spørgsmål kan jeg ikke svare dig på. Dertil kender jeg for lidt til din situation og de to fyre.

Derfor går mit råd i en lidt anden retning. Jeg tænker på, om tingene i virkeligheden går lidt for stærkt lige nu. For 4 måneder siden slog du og din tidligere kæreste op efter at have været sammen i 4 år. Nu har du en anden kæreste, som du er ved at lære at kende. Tre måneder til at komme sig oven på et brud og indlede et nyt forhold lyder i mine ører ikke af meget.

Jeg tror, det ville være godt for dig, hvis du gav dig selv noget mere tid. Du har jo tydeligvis ikke sluppet din ekskæreste følelsesmæssigt. Derfor synes jeg, at du snyder både dig selv og din nye kæreste, ved at indlede et nyt forhold, før du fuldstændigt har fået afsluttet det gamle. Jeg tænker, at det hverken er godt for dig eller din nye kæreste, at du er splittet i dine følelser.

Jeg synes, du skal overveje at trække dig fra dit nye forhold, for at give dig selv mere tid. Giv dig tid til både at få tingene snakket igennem med din eks-kæreste og til at finde helt ind til roen i dig selv. Når du haster videre ind i et nyt forhold, tror jeg, at der er ting, som ikke bliver ordentligt afsluttet og som kommer til at indhente dig senere. Det er jo sådan set også det, som du allerede mærker lige nu. Det vil blive ved med at ske, indtil du får det ikke-afsluttede afsluttet. At gøre det, kræver tid. Mere tid end 3 måneder, tror jeg. Jeg tror snarere, du kan have brug for 6 – 12 måneder.

Jeg tænker heller ikke, at det vil være en god ‘afslutning’, at du går tilbage til din eks-kæreste indenfor kort tid. Dine bekymringer omkring det er velbegrundede, synes jeg og dem bør du lytte til. Det giver god mening for mig, at du også i forhold til ham, giver dig rigtig god tid. Giv dig tid til at lære den ‘nye udgave’ af ham at kende, så du finder en ny tryghed i ham og hans person, inden I eventuelt bliver kærester igen. Du har et langt liv foran dig. Jeg synes ikke, du behøver at have travlt. En så vigtig beslutning som livspartner, bør ikke træffes med 2 mænd i kulissen.

Så rådet lyder: Brug nogle måneder til at lære dig selv bedre at kende uden at have en kæreste. Find ud af hvem du selv er og hvad der er vigtigt for dig og vent med at få en kæreste, til du er klar til at gå all in med netop ham.

Jeg ønsker for dig, at du må komme til en afklaring og ro indvendig, så du kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. Giv dig selv tid til at komme frem til denne ro.

De bedste hilsner fra Benny