Dybt forelsket i fyr, som afviser mig – hvordan komme videre?
Jeg er dybt forelsket i en fyr, som afviser mig konstant. Han vil hellere være ven med mig og jeg har simpelthen så mange følelser for ham. Jeg bliver fuldstændig knust og ryger helt ned i kulkælderen, når han siger, at han ikke vil have noget at gøre med mig. Hver gang jeg kommer tættere på ham, siger han, at der er sket en misforståelse imellem os? Han ser helst, at jeg er ven med ham i stedet for kæreste? Hvad skal jeg gøre for at komme videre og ikke vende tilbage til ham? Jeg kan simpelthen ikke give slip og bliver ret ked af det ;(
Jeg håber i kan hjælpe mig med dette
Naja, 23 år

SVAR:
Kære Naja
Tak for din henvendelse. Det er super godt, at du søger råd, der hvor du ikke selv kan finde vej. Det viser, at du tager dig selv, og det du tumler med, alvorlig.
Afvist
Du skriver, at ham du er forelsket i afviser dig, hver gang du kommer lidt tæt på. Jeg kan godt forstå, at det gør ondt. I det du prøver at komme tættere på ham, gør du dig sårbar overfor ham og oplever så, at han ikke vil have med dig at gøre. Det gør ondt.
Kærligheden kan ikke tvinges
Men samtidig kan du jo ikke bestemme over hans følelser for dig. Så selv om dit højeste ønske måtte være, at han blev forelsket i dig, og ville have dig som kæreste, så kan han ikke tvinges til det. Og det er du nødt til at acceptere og respektere. Men jeg ved godt at det ikke er let.
Beskyt dig selv ved at skabe afstand
Det tror jeg også, du er klar over, når du spørger, hvad du skal gøre for at komme videre og ikke vende tilbage.
Nu ved jeg ikke, hvornår du ser ham, du er forelsket i. Måske er det på uddannelsesinstitution eller på arbejdet, så det er svært at undgå ham, men det er netop det, du skal. Hver gang du ser ham, vil han minde dig om det, du ikke kan få, og du vil fortsat blive i forelskelsen og trække pinen ud. Vi kan ikke altid bestemme, hvem vi bliver forelsket i, men vi bestemmer selv, hvad vi gøre ved forelskelsen – om vi dyrker den, eller lader den visne. Du er nødt til at skabe afstand til ham, ved ikke at se ham, og ved ikke at opsøge de steder, hvor han er.
Ret focus et andet sted
Og samtidig skal du gøre noget andet. Det kan være noget godt for dig selv. Det kan være at bruge tid sammen med venner og veninder. Tage på café eller i biografen eller hvad I kan lide at lave. Hvis du har en god veninde, så vil det helt sikkert også hjælpe at snakke med hende om det. Fortæl, hvad der sker i dig, og hvorfor det er svært at give slip.
Hvis du ikke har en veninde, du kan snakke med det om, så kan det være en god idé, at skrive et afskedsbrev til ham, som ikke skal sendes. Men hvor du skriver, at du er nødt til at tage afstand, og vil undgå at se ham.
Om du finder en at tale med, eller skriver det i et brev, er ikke det væsentligste. Men det er vigtigt, at du gør en af delene, så du får tankerne ud af hovedet. Det gør nemlig noget ved os, når vi hører os selv fortælle om det, eller ser ordene på et stykke papir. Så er det kommet ud af hovedet og kroppen, og vil derfor fylde mindre.
Det er hårdt at være ulykkelig forelsket, og der er desværre ikke nogen nemme smutveje til at komme ud af det. Men tiden vil hjælpe dig, hvis du kan undgå at se ham.
Måske du også kan finde noget inspiration og hjælp i det her svar:
Ulykkelig forelsket i bedste veninde - hvad gør jeg?
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.
Har du brug for mere, så er du velkommen til at skrive ind igen…
Alt det bedste til dig, kærlig hilsen Steen