Dumt ”sidespring” – kan jeg få ham tilbage?
Jeg er en meget fortvivlet pige på 20. Jeg har haft en kæreste i et halvt år, som jeg elskede meget højt.
Men efter at han havde virket underlig lidt tid, tog jeg ud til min veninde. Da fik jeg at høre gennem nogle andre, at de mente, min kæreste havde været mig utro.
Det slog mig ud og jeg røg en joint, (hvilket jeg aldrig gør), og blev helt blæst..
Og så skete der det, at en af mine venner ville trøste mig og begynder at sidde og nusse mig lidt op ad armen. Pludselig får jeg lyst til hævn og lader det hele udvikle sig lidt med ham vennen, der forsøger at trøste mig. Det bliver til at vi sådan næsten er i seng sammen, men jeg ber ham skride.
Dagen efter fortæller jeg det til min kæreste, og han slår op.
Det her skete for godt og vel 2 mdr siden nu. Jeg savner ham mere og mere end noget andet. Men han vil ikke være sammen med mig mere, da han mener, jeg har været ham utro.
Hvad skal jeg gøre??
KH. Den fortvivlede...

SVAR:
Kære fortvivlede pige!
Jeg ved ikke, om der er noget, du kan gøre, andet end at forsøge at lære af det, der er sket. Det kommer jo an på din ex-kærestes reaktioner og følelser.
Det, du fortæller om jeres kærestetid, kunne tyde på, at I kunne have været bedre til at tale sammen og dele jeres tanker, følelser og forventninger til jeres forhold. Din kæreste opførte sig mærkeligt, og du forsvandt. Det er ikke en sund reaktion fra nogen af jer. Når I bliver usikre på, hvad der foregår, så må I tale om det. I din usikkerhed og følelse af at være afvist af din kæreste, er det nemt at tro på rygter. Jeg kan ikke helt læse af dit brev, om det var et løst usandt rygte, at han skulle have haft et sidespring. I hvert fald kan jeg ikke, af det du skriver, se, om der også er et ”sidespring” fra hans side involveret i jeres opgør.
Erkend ansvar og skyld
Måske kunne du skrive et brev til ham, hvor du beskriver, hvad der skete, og hvordan du havde det og har det nu. Du må undskylde for det, du har gjort. Du må fortælle ham, at du er meget ked af det, der er sket, og at du påtager dig ansvaret for din del af det, og at du fortryder og gerne vil gøre noget for at undgå, at det gentager sig og for at gøre det godt igen. Jeg kan forestille mig, at din kæreste er blevet meget såret og har følt, at du ikke tog jeres forhold alvorligt.
Så er det jo op til ham, om han vil tilgive dig og om han vil genoptage forholdet. Hvis han ikke vil det, må du jo forsøge at lære af det, der er sket. Du må overveje, hvordan du fremover kan undgå at komme i en lignende situation. Hash og alkohol påvirker ens dømmekraft, men man er alligevel ansvarlig for, hvad man foretager sig.
Tillid er vigtig
Sladder og bagtalelse kan ødelægge meget. Det er meget vigtigt, at et kærestepar øver sig i tillid og fortrolighed, så andre ikke kan ødelægge deres forhold.
Det hører med til et modent kærlighedsforhold, at man viser hinanden respekt og ikke forsøger at hævne sig, hvis man føler sig såret og usikker, men først og fremmest forsøger at forstå hinanden og tale åbent og ærligt om, hvordan man påvirker hinandens følelser.
Vi mislykkes alle sammen af og til og må undskylde og tilgive hinanden, og prøve at lære af vores erfaringer. Det er sørgeligt, hvis noget man ”kommer til at gøre” og fortryder, ødelægger en masse. Men nogle gange er årsagen måske noget helt andet end selve hændelsen. Måske er det, der skete, et symptom på et meget større problem. Måske var der grundlæggende noget i jeres forhold, der ikke var sundt, og som gjorde, at det var et skrøbeligt forhold, der let kunne gå i stykker i modvind. Det kender du måske selv svaret på.
Nyt mod
Heldigvis får de fleste af os flere chancer for at møde ”den store kærlighed”. Så selvom du er ked af det nu, så fortvivl ikke helt. Det hjælper de fleste at tale med en person, de har tillid til og som gider lytte, når man går gennem en svær periode i sit liv. Prøv om du kan finde én, som du har tillid til. Tal om det, og prøv at finde ud af, hvad du har lært om dig selv i det, der skete.
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Lisbeth Boeskov Kristensen
Skrevet af:
Lisbeth Boeskov Kristensen
Sundhedsplejerske
adamogeva.dk