Droppet af eksen uden forklaring - hvordan får jeg svar?
Hey jeg er en ung fyr, som lige er blevet droppet af exen! Jeg er for sige det mildt helt i knæ! Jeg elsker den pige overalt på denne jord! Vi stod og skulle til at flytte sammen, på vores først udlands ferie sammen og til at starte på vores liv sammen!
Fra den ene dag til den anden ville hun pludselig ikke mere. Jeg fik bare en begrundelse om, at hun ville ha' ro og jeg skulle lade hende være i fred, vi har aldrig været uvenner over noget, bevares, vi har da diskuteret nogle ting, men aldrig været uvenner!
Nu vil hun så slet ikke tale med mig mere, jeg har bare så mange spørgsmål, som jeg føler, jeg skal ha' svar på for at komme videre i mit liv. Sender jeg hende en SMS, svarer hun meget kort og koldt, kommer jeg ind på nogle ting omkring vores forhold, bakker hun helt ud!
Jeg har hørt fra flere, at hun er begyndt at drikke mere eller mindre hver dag, og jeg ved, hun er begyndt at gå i byen torsdag, fredag, lørdag. Det skal siges, hun arbejder hver anden weekend, og jeg har hørt, at flere af hendes kollegaer er begyndt at "snakke" om hende, at hun kommer halv fuld på arbejde.
Jeg har talt med hendes familie flere gange efter vores brud. De siger, hun har forandret sig helt vildt fra den ene til den anden dag, at de ikke kan kende hende! Hun vil ikke tale med dem og hendes venner om det. Det er som om, hun nægter, at vores forhold har eksisteret! Jeg er bekymret for pigen og hvor hun er på vej hen, jeg elsker hende jo stadig! Plus jeg mangler så mange svar, hvad gør jeg i denne svære situation?...
P, 21 år

SVAR:
Kære P
Hmmmm. Det lyder mærkeligt. Som du beskriver det, så har hun helt forandret sig i løbet af een dag.
Meget utilfredsstillende
Jeg forstår til fulde det utilfredsstillende i situationen. At du ikke ved noget som helst og at folk omkring hende siger, hun har forandret sig. Gad vide hvad der er los?
Man har selvfølgelig ret til at vide, hvorfor noget som det du beskriver sker. Problemet er bare, at hun ligesom ikke vil ud med det.
Skriv et brev til hende
Jeg vil foreslå dig, at du skriver et brev til hende. Et brev hvor du ikke kommer med bebrejdelser, eller viser din eventuelle vrede, men et brev hvor du forklarer hende nøgternt, at du har brug for at komme videre. At du ikke forstår, hvad der er sket, og at du gerne vil lære af det. Hvis det har noget med dig at gøre, at du gerne vil vide det. Modsat hvis det har noget med hende at gøre, at du bare kan få en forklaring.
Du skal i brevet invitere hende til at ville dele dette med dig, simpelthen fordi I har været et par i længere tid, og havde de planer, I havde.
Giv tid
Derefter vil jeg give hende tid. Måske vil der gå lang tid, før hun vender tilbage, men jeg vil tro, at hun også en dag får lyst til at vende tilbage og tale om, hvad der skete.
Indtil da må du væbne dig med tålmodighed og forsøge at få dit liv til at fungere, selvom du har nogle spørgsmål, som du mangler at få svar på.
Venlig hilsen
Steen Kruse