Drømmer om og tænker på eks - går det over eller er jeg syg?
Hej.
Skrev til jer før med en skizofren kæreste, som jeg slog op med. Var meget glad for jeres indlæg til det. Jeg har det meget godt nu, er ikke så ked hele tiden, men sårene heles ikke så let.
Mit nye råb om hjælp lyder på, jeg er kommet godt videre, er ikke ven med min ex længere, da hun sagde, det kunne gå ud over hendes forhold og det respekterer jeg. Savner dog hende meget for tiden, jeg har tanker konstant med hende 24/7, medmindre jeg er sammen med vennerne eller ser en god film.
Jeg har selvfølgelig et stort savn af hende, men er kommet videre, på det måde jeg prøver hele tiden at se frem, lægge planer med vennerne, træne osv. Jeg kører hele tiden tanker med hende og hvordan det var, og ville ha' været. Ligger søvnløs nogle gange stadig og når jeg så endelig sover, drømmer jeg, jeg ser min ex på flere forskellige måder: hun ringer, jeg er der osv.
Vil høre, om det er noget psykisk, jeg går rundt med eller andet og jeg skal ha hjælp. Er det noget der bare går væk stille pga ligesom mit savn. Er virkeligt også svært at beskrive, men når jeg vågner og det er, jeg har drømt, bliver jeg deprimeret, og ked.
Skal også sige jeg er arbejdsløs lige pt.
Anonym, 22 år

SVAR:
Kære anonyme
Jeg er glad for at høre, at mit tidligere svar hjalp dig, og at du nu har det bedre. Der er en grund til, at man siger "tiden læger alle sår" og det er fordi, der nok skal mere tid til.
Godt at lave andre ting
Det er meget naturligt, at man i en periode, efter at man ikke er sammen længere, stadig bruger en del tanker på, at tænke på hvordan det var eller kunne have været. Jeg tror, du gør klogt i at beskæftige dig med andre ting og forsøge på at aflede dig selv. Jo mere du dyrker en tanke, jo mere vil den være hos dig. Så hvis du gerne vil videre og ikke tænke så meget på hende, så tror jeg også, du skal øve dig i at stoppe dine tanker om hende og i stedet lave noget andet/tænke på noget andet.
Tiden læger
Med tiden vil tankerne være mere i baggrunden, og til sidst vil du ikke tænke på det længere. På nuværende tidspunkt ville jeg ikke opsøge andet hjælp end evt. at snakke med en god ven. Hvis det er noget, der fortsætter så længe, at du konstant er nede i humøret, dvs. deprimeret eller er så optaget af det, at du ikke kan slippe det, dvs. besat af det, så skal du måske søge hjælp. Men start med at give det tid og så tror jeg også, at du vil opleve, at tiden læger alle sår.
Måske kan du også finde hjælp i at læse artiklen Jalousi og kærestesorg og de her svar til andre:
Hvordan skulle jeg kunne give slip på min elskede?
Kærestesorger – hvordan kommer jeg videre?
Venlig hilsen
Anne Højggard Kjær