Der er sendt et nøgenbillede fra min telefon – hvad skal jeg gøre?
Hey Adamogeva
Jeg har fået et billede af tre piger, som sendte et billede af deres kroppe, og jeg tog et screenshot, men har ikke sendt det til nogen. Et par dage senere slettede jeg det igen.
Nu har nogen været på min telefon og har sendt billedet fra deres telefon til min telefon og taget screenshot og sendt det til alle mine venner. De tre piger har været hos politiet. Hvad skal jeg gøre?
Dreng, 13 år

SVAR:
Kære dreng
Tak, fordi du skriver til os om dit problem. Det er sejt og godt gået, at du ikke bare går med det alene, for du har brug for at dele det med nogen, og det har du hermed gjort – super!
Jeg bliver ked af at læse om, hvordan andre har gjort noget ondt ved dig og de tre piger ved at dele nøgenbillede af pigerne fra din telefon. Jeg vil give fire råd, som jeg håber, kan hjælpe dig:
Tal med en voksen
For det første skal du skynde dig at fortælle det hele til en voksen, du har tillid til. Gerne den af dine forældre, du kan tale med om sådan nogle ting. Hvis du ikke kan eller vil tale med dine forældre om det, skal du vælge en lærer eller en klubleder eller en anden voksen. Det er VIGTIGT, du ikke går med det her alene!
Du får også brug for en voksen, der kan være med, hvis du skal tale med politiet.
Find ud af, hvem der har gjort det
For det andet tænker jeg, det er vigtigt, du sammen med den voksne – og måske politiet – finder ud af, hvem der har brugt din telefon til at sende billedet. Der står jo altid afsender på en besked – eller i det mindste et telefonnummer. Jeg tror, det er vigtigt for dig at finde ud af, hvem der har gjort det, så I kan mødes sammen med nogle voksne, og I kan få talt om, hvad det har gjort ved både dig og dem, at de brugte din telefon til at sende billedet.
Slet det
Det er også vigtigt, at billedet bliver slettet fra din telefon og snapchat-profil, eller hvilken app, de har brugt til at sende billedet videre. Du kan få konkret hjælp til at gøre slette billedet ved at kigge på siden sikkerchat.dk. Gør det sammen med en voksen, så du er sikker på, det bliver slettet alle de steder, det kan lade sig gøre.
Fremover
Måske kan du ikke lige nu rumme at tænke på, hvad du skal gøre fremover. Men jeg vil alligevel give dig to råd:
1. Lav en låsekode på din telefon, så andre ikke bare lige kan bruge den.
2. Hvis nogen igen sender nøgenbilleder til dig, skal du slette dem MED DET SAMME, og du skal ALDRIG selv sende billeder af dig selv, hvor du kun har lidt eller intet tøj på.
Du kan få mange flere gode råd om at være på nettet på sikkerchat.dk. Læs den og brug rådene, for rigtig mange andre end dig bøvler med de samme problemer, og det er mest smart at opsøge og få den hjælp, man har brug for!
Jeg håber, du hurtigt får talt med en voksen, så du kan komme ud af den her øv-situation. Og så må du gerne skrive til os igen, hvis du har brug for mere hjælp.
De bedste hilsner
Vibeke
Vibeke Sode Hjorth
Skrevet af:
Vibeke Sode Hjorth
teolog, redaktør på AdamogEva.dk
adamogeva.dk