Depression gør kærlighed svær - kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hej A og E :) Jeg er en ung kvinde på 22, som søger jeres råd og vejledning i en kærligheds sag.

Jeg har igennem snart 3 år været kærester med en dejlig mand. Vi har lige fra starten haft fart på det hele. Hvilket jeg har elsket helt vildt. Vi bor sammen i en leje lejlighed og har faktisk et godt liv sammen. Hver dag med ham er som et lille privat paradis. Han giver mig stadig kriller i maven, når han kysser mig og jeg har så meget lyst til at dele mit liv med ham Jeg blev forelsket fra første øjeblik og var det hver dag indtil for 4 måneder siden.

For snart 4 måneder siden blev jeg ramt af noget depression, og fra den ene dag til den anden var det som om, det hele ikke var det samme mere. Det her bliver lidt svært at forklare.

I mit hjerte kan jeg mærke, hvor meget jeg vil ham. Han gør mig glad, og når jeg er hjemme med ham, kan jeg ikke lade ham være.

Når vi ikke er sammen, er der en lille stemme i mit baghovedet, der siger, at jeg ikke elsker ham sådan rigtig? Hvad skal jeg lytte til? Jeg bliver så ufatteligt meget i tvivl nogle gange. Næsten overbevist om at stemmen har ret til tider. Men mine tanker og mit baghovedet har en daglang kamp hver dag uden ham omkring dette. Jeg kan ikke tænke de tanker, når jeg er hjemme hos ham, der vil jeg ham bare så meget, men det er ikke det samme som før depressionen. Jeg vil kæmpe med alt, hvis det er det rigtige at gøre.

Hvordan kan jeg være sikker ? Tror I/du, det er depressionen, der måske ikke er helt væk endnu ?

Håber på svar snarest

Den forvirrede og fortvivlede, 22 år

SVAR:

Kære forvirrede og fortvivlede

Tak for, at du betror os her på AdamogEva.dk at råde dig i din fortvivlelse.

Overordnet set lyder det til, at du har et rigtig dejligt liv med en dejlig mand. Som du selv beskriver det: En hverdag med din kæreste er ”som et lille privat paradis”. Det lyder dejligt, så stort tillykke med det. Mange vil misunde dig den situation.

Men …

Alt er dog ikke helt perfekt i dit lille paradis. Noget ændrede sig i dit liv for fire måneder siden. Du skriver selv, at du blev ramt af noget depression, men jeg har meget svært ved at vurdere baggrunden, omfanget samt hvilken hjælp (medicin, terapi mv.), du har fået i den forbindelse. Dette ændrede også noget i dit forhold, som du siden da ikke rigtig har følt, har været det samme.

Når du er sammen med din kæreste, er du ikke i tvivl om dine følelser for ham, men når du ikke er sammen med ham, bliver du ramt af tanker, om dine følelser for ham nu er ægte. Tvivlen fylder rigtig meget for dig, og du er nu i tvivl om, hvorvidt du skal tro på og kæmpe for dit forhold.

Måske er forelskelsen væk?

Uanset årsag kan man vist godt sige, at dit forhold er gledet over i en ny fase. En fase, hvor alt ikke bare er skønt og præget af alle de dejlige følelser, der er forbundet med at være forelsket. Overgangen til en ny fase i dit forhold hænger måske sammen med, at den forelskelse, der prægede den første tid (i dit tilfælde de første år) af jeres forhold, er forsvundet. Hvis det er tilfældet, er det helt naturligt. Man siger nemlig, at en forelskelse gennemsnitligt varer i ca. to år.

Kærligheden behøver heldigvis ikke forsvinde sammen med forelskelsen, så selv efter den indledende forelskelse kan man have et dejligt forhold med masser af kærlighed. På baggrund af din beskrivelse af dine tanker og følelser i forhold til din kæreste, føler jeg mig overbevist om, at kærligheden ikke er forsvundet, selvom forelskelsen måske er. Og en kærlighed, som den, du skitserer i forhold til din kæreste, synes jeg bestemt, det er værd at kæmpe for.

Kan (en del af) forklaringen på ændringerne i dit forhold – og dit forhold til dit forhold – være, at forelskelsen er ved at svinde?

Du kan læse artiklen Kærlighed og forelskelse og se, om du kan genkende noget.

Depressionen som årsag

Du er selv inde på, om depressionen også kan spille ind. Og det kan den helt bestemt. Er man deprimeret, vil ens følelses- og kærlighedsliv ofte blive påvirket, men du skriver ikke så meget om din depression, at jeg kan afgøre, om du er kommet igennem den, eller om den stadig påvirker dig. Hvis ikke du allerede har fået hjælp i forhold til depressionen, så synes jeg, du skal opsøge hjælp. Du kan enten gå direkte til en psykolog/terapeut eller gå gennem din læge, som kan henvise dig til psykologsamtaler, hvis du er deprimeret.

Årsagen til ændringerne i dine følelser overfor din kæreste kan jeg altså ikke udtale mig om med sikkerhed. Måske kan du selv, efter du har læst mit svar? Der er jo også den mulighed, at årsagen er en kombination af ovennævnte eller noget helt tredje.

Uanset årsagen tør jeg imidlertid godt udtale mig med sikkerhed om, at dit forhold er værd at kæmpe for. Så jeg vil helt klart råde dig til at blive i dit forhold og kæmpe for, at din og din kærestes kærlighed til hinanden bevares.

Jeg håber, mit svar hjælper dig af med noget af din forvirring og fortvivlelse.

Jette