Bumser og hudorme - hvad gør jeg?
Jeg har et stort problem, som jeg har kæmpet med i snart 5 år, og jeg meget gerne vil sætte en ende på. Mit problem er: hudorme og bumser - og til sammen giver det en uren hud, hvilket jeg er godt træt af.
Jeg vil gerne give en detaljeret forklaringen på, hvad jeg har brugt, nu hvor jeg rent faktisk har taget mig sammen til at skrive i et forum, men jeg tror alligevel ikke, det her kommer til at hjælpe, ellers er det sikkert bare de samme råd, som bliver gentaget. Men jeg vil give det en chance alligevel: I starten af mine år, hvor jeg begyndte og få bumser, brugte jeg ingenting, og der blev det tvært i mod bare værre og værre. Jeg blev ved med at få flere og flere bumser, og det ødelagde min selvtillid fuldstændigt. Noget tid senere begyndte jeg og bruge tandpasta i et godt stykke (og tro mig - det var meget ubehageligt og sove med). Det hjælp måske nogle gange, men jeg begyndte også og se, at det begyndte og påvirke min hud, så jeg stoppede. En dag tog jeg mig så sammen til at tage i Matas (og det var virkelig pinligt), jeg vidste ikke engang, hvad jeg skulle sige til damen jeg snakkede med, men jeg prøvede så godt, jeg kunne. Hun forslog så, at jeg skulle købe en renselotion, skintonic og en 24-timers ansigt creme. Det gjorde jeg så. Det rensede selvfølgelig min hud, men det hjælp ikke særlig meget på bumserne.
I lang tid, sad jeg så og spekuleret på, hvad jeg skulle gøre og prøvede en masse creme og ansigtsmasker, men det hjalp ingenting. Ansigtsmasken kunne måske hjælpe en gang i mellem, men jeg kunne ikke se et særlig ordenligt resultat.
I 7 klasse begyndte jeg så og få hudorme på kinderne, og det ødelagde mig fuldstændigt inden i. Jeg fik så mange, og mine bumser begyndte også at blive værre og værre. Ingen fra min klasse havde bumser (måske bare et par knopper eller to, men langt fra så slemme som mine.) Min acne er virkelig hård, og det gøre virkelig så ondt og tænke på, at jeg nærmest er den eneste på hele min skole, som har så mange bumser og hudorme.
Men så begyndte jeg og søge på nettet, men fandt intet, ud over de samme råd - igen og igen: "Rens din hud - morgen og aften", "spis sundt", "dyrk motion", "lad vær' med at pille i dine bumser", "rens din hud, når du har brugt makeup", "drik en masse vand" osv osv.
1) Jeg renser min hud hverdag
2) Jeg træner hver evig eneste dag
3) Jeg spiser så sundt som muligt
4) Jeg drikker også en helt del vand, men jeg kan ikke se er eneste fremskridt.
OG - jeg har været til LÆGEN, så det råd, skal du/I heller ikke give mig. Jeg fik en creme som hed: clindoxyl, men har på ingen måde hjulpet mig, eller gjort det mindste fremskridt.
Da jeg så startede i 8 klasse (Som vil sige i år - og bare så I ved det, så er jeg en 14-årig pige, som går i 8 klasse), fandt jeg et råd på nettet mod hudorme, og det var at lave sit eget dampbad, hvor man fylder en gryde med vand, og lader det koge i et godt stykke tid og holder så ansigtet mod gryden, så man kan få dampen i ansigtet. Det har måske hjulpet en smule, og jeg gøre det så tit som muligt, men jeg kunne virkelig godt tænke mig noget, som virkelig virker hurtigt.
Problemet er så også bare, at jeg har ingen anelse om, hvilket hudtype jeg har, da jeg virkelig ikke tør og tage i Matas eller andre steder, for at finde ud af det, da jeg er så flov over mit udseende. Jeg bruger også concealer fortiden, for at skjule de værste hudorme eller bumser, men jeg vil helst være fri for at bruge makeup, og bare have en naturlig ren, smuk og flot hud. Så jeg håber virkelig, at I kan give mig nogle ordenlig råd, og ikke bare dem man altid hører, for det virker i hvert fald ikke for mig.
Flower, 14 år

SVAR:
Kære Flower
Det lyder til, at du har været vidt omkring forskellige gode og mindre gode råd i kampen mod bumser. Jeg forstår godt, at det er rigtig generende for dig, at din hud ikke ser ud, som du ønsker dig. Desværre er det sådan, at nogen mennesker er generet af bumser og hudorme i årevis, mens andre aldrig får problemer med det.
Jeg kender ikke flere råd, som du kan få fat i udenom din læge. Det præparat, din læge har givet dig, har den effekt, at det i starten af behandlingen virker lokalirriterende og derfor nærmest har den modsatte effekt, men det er vigtigt, at fortsætte behandlingen, hvorefter det vil bedres hos de fleste.
Jeg ved, at du skriver, at vi ikke kan give dig det råd, at du skal gå til lægen, men det vil jeg nu gøre alligevel… Hvis ikke Clindoxyl har en effekt på dine hudproblemer, har lægen helt sikkert forslag til andre, mere skrappe præparater, du kan forsøge dig med eller han/hun kan sende dig videre til en hudlæge, hvis intet hjælper og dine problemer fortsat er meget store.
Mvh Mette