Bule i skeden - kan det være nedsunken livmoder?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er enormt bange for, at jeg har nedsunket livmoder eller skede. Når jeg trækker mine ydre skamlæber fra hinanden, kan jeg se, at der en bule for oven, som ligesom stikker ud. Har læst meget om det, er jomfru, men tror ikke, at det er min jomfruhinde, jeg kan mærke. Det irriterer ofte i skeden og klør og ved ikke, om det betyder noget, men min menstruation er meget uregelmæssig.

Jeg er bange for at gå til lægen, især fordi det er en mandlig en, og tanken om en gynækolog skræmmer mig endnu mere. Er også bange for at fortælle nogen om det, som min mor. Har i det hele taget lyst til at græde bare ved tanken, da jeg ikke kan se, hvad det ellers skulle være og ved snart ikke, hvor meget mere jeg kan klare.

Håber I kan hjælpe mig!

C, 19 år

SVAR:

Kære C

Det du beskriver er heldigvis helt normalt.

Når du trækker skamlæberne lidt fra hinanden, kan du se ind i skeden. Skeden er et "rør" formet af muskler og slimhinde. Skeden "falder sammen", dvs, du skal ikke kunne kigge ind i et hul - Det er der nogle, der forestiller sig. Først ved samleje, eller når du fører en finger eller en tampon op i skeden, åbner den sig, så penis, finger eller tampon kan komme op.

Jeg er sikker på, det er skedevæggen eller, som du selv skriver, lidt af jomfruhinden du kan se mellem skamlæberne.

Hvis du havde nedsunken livmoder, ville du have problemer med at tisse og have følelsen af konstant at bære på noget tungt i bunden af skeden. Jeg har aldrig hørt om en pige på din alder med nedsunken livmoder. Det skyldes for slappe bækkenbundsmuskler og/eller at en kvinde har været gravid og født flere gange, sådan at vævet i underlivet er blevet "slidt" og måske beskadiget.

At du oplever kløe og måske svie i skeden tyder nærmere på, at du kan have en infektion. Så er det en god idé at tale med din læge - også selvom det for mange kvinder er lidt af en overvindelse. Måske skal du behandles med salve eller stikpiller, for at kløen forsvinder.

Generelt er det en god ide at vaske underlivet og skeden med rent vand og evt. en mild, neutral sæbe og skifte undertøj jævnligt, fremfor at gå med trusseindlæg. Det mindsker i hvert fald risikoen for irritation og evt. infektion.

Uregelmæssig menstruation kan der være mange grunde til. I din alder er det fortsat normalt, at den ikke er helt regelmæssig.

Du kan evt. læse mere her: Værd at vide om skeden

vh Ida Secher Rom