Bryster forsvundet - er væksten ødelagt efter bulimi?
Hejsa
Jeg skriver ind, fordi jeg er lidt usikker på, om jeg har ødelagt min krop med min brystvækst, fordi de er forsvundet.
Jeg er en meget aktiv pige og muskuløs bygget, jeg træner meget hårdt for at være tilfreds med mig selv.
Har ikke bulimi længere, og det har jeg ikke haft i lidt over et år, men jeg spiser meget sundt, og jeg får det tit skidt, efter jeg har spist, så cykler en tur på 7 km.
Jeg er bange for at tage på, da jeg er normal vægtig nu og vil ikke blive større eller mindre, men jeg mangler alligevel mine bryster, for de er væk nu efter min bulimi. Jeg savner det rigtigt meget.
Jeg er ked af, at de væk og jeg forstår ikke rigtigt, at man kan gå fra en bryststørrelse, der siger b80 og næsten c og så til a75.
Jeg er selv meget kristisk ang. det med min krop og meget stædig, så går og overvejer at få lavet bryster.
Men vil hellere have, det kommer naturligt. Tænker de nok bliver større, når jeg engang bliver gravid. Jeg ved bare ikke, om de efter fødslen bliver de samme små som nu.
Ps håber virkelig du vil svare, for det fylder en stor del af min hverdag
Kærlig hilsen Marie, 16 år

SVAR:
Kære Marie
Tak for din henvendelse og dit spørgsmål.
Jeg forstår din bekymring og frustration, og du skal vide, at den slet ikke er unormal.
Først vil jeg sige, hvor godt det er at høre, at du er kommet dig over din bulimi. Det er en hård kamp. Godt gået.
Forstyrrelse af hormoner
Hormoner har en smule indvirke på brysternes størrelse. Nogen oplever, de bliver større/mindre i løbet af menstruationscyklus. Ved voldsom bulimi kan man opleve, at menstruationen forsvinder, idet voldsom stress, vægttab og sygdom påvirker hormonerne. Det samme kan ske, når man træner rigtig meget. Mon du får dine menstruationer regelmæssigt? Hvis ikke, vil jeg anbefale dig at tage en snak med din læge. Hvis du ikke har menstruationer, kan dette have en lille rolle i brysternes størrelse, men langt vigtigere er, at du har brug for disse hormoner til andre ting i kroppen, fx kønsorganudvikling og også til forebyggelse mod visse former for kræft.
Formindskelse af fedtvævet
Brysterne består af kirtelvæv, bindevæv og fedtvæv. Under dit sygdomsforløb, hvor du har tabt dig i vægt, har du formentlig også tabt en del af fedtvævet fra brysterne. Nogen gange er det et af de første steder, man taber sig.
Derudover træner du meget og holder derved fedtet væk fra kroppen, men derudover også fedtet væk fra brysterne, hvorfor brysterne er blevet mindre. Du har ikke ødelagt din krop, og brysterne fejler intet (kirtelvævet til at danne mælk, når du en dag bliver gravid, er der stadig). Det er kun fedtet, der er væk, og det er svært at tage på igen, når du træner så meget. Træner man brystmusklerne, kan man opbygge den underliggende muskel og brysterne kan se mere faste ud, men de bliver nok ikke decideret større.
Brystoperation
Det er en meget stor beslutning at skulle lade sig operere. Der er mange mulige komplikationer involveret. Risikoer kan bl.a. være, at det kosmetiske resultat ikke bliver som ønsket (det lyder mærkeligt, men det er kendt, at mange ikke får det bedre med sine bryster efter operationen), der er risiko for infektion, sådan at implantaterne skal ud igen og der er risiko for sårinfektion, sådan at arrene bliver brede. Sjældne historier involverer også, at implantatet ligefrem er sprunget. Det er selvfølgelig ikke hyppige scenarier, men noget man skal gøre op med sig selv, om det er det værd.
Hvis det er noget, du beslutter dig for, vil jeg dog kraftigt anbefale dig at vente til efter graviditet og amning. Brysterne ændrer sig herefter, man vil derfor have et andet udgangspunkt, og resultatet i sidste ende vil blive bedre. Man kan godt amme med implantater, men amningen kan godt blive påvirket.
Jeg håber, du kan bruge noget af ovenstående. Det kan være svært ikke at være helt tilfreds med sin krop. Til gengæld er du 16 år, der sker meget i din krop de her år. Hormoner og hormonbalancen skal lige falde på plads. Ydermere har din krop været udsat for et hårdt stress under din sygdom. Hvad med lige at vente og se, om det ikke kommer tilbage. Og når du er klar til at give lidt mere slip på den hårde træning, kan det også sagtens være, der kommer lidt mere på igen.
Jeg ønsker dig vitterlig alt godt fremover.
Bedste hilsner
Heidi Fhær Larsen