Brunt/rødt udflåd efter sex - skal jeg være bekymret?
Hej adamogeva. Jeg har lidt et problem, som jeg håber, I kan svare på. I dag er det den 26. april og min P-pille pause skal komme på mandag. Dvs, jeg har i dag taget 20 p-piller. Det er de første piller nogensinde, altså jeg har ikke været på P-piller før, så jeg har ikke prøvet at få menstruation, imens jeg har været på P-piller.
Lige da jeg var startet på P-piller, havde jeg sex med min kæreste, hvor det blødte lidt bagefter. Der regner jeg dog med, at min menstruation ikke var helt færdig endnu, da jeg kun havde haft det i 5 dage, og har det altid i 7. (Dvs vi havde sex på 5.-dagen eller 6.-dagen, det kan jeg ikke lige huske)
Så havde vi sex nogle dage efter, hvor der intet blod var bagefter overhoved. Forrige gang vi havde sex, blødte det efter, men jeg har også hørt, at det kan bløde, hvis man har gjort det for hårdt eller voldsomt...? Og det gjorde vi nemlig på dette tidspunkt.
I dag havde vi også sex, og bagefter kom der brunt udflåd, og det er der stadig meget lidt (cirka 4 timer efter)
De to sidste gange, det "blødte", har jeg også haft ondt i maven og lænd, som om at jeg skal til at have min menstruation.
Jeg har ikke smerter i underlivet, og det brænder ikke, når min kæreste tisser (som kunne være tegn på klamydia)
Nu ved jeg bare ikke, hvad grunden er?
Det skal siges, at vi i dag gjorde det meget forsigtigt og han kom ikke helt ind. Når jeg får finger, er der intet overhoved. Ved I hvad det kan være? Vi har gjort det med kondom alle gangene
Caro, 16 år

SVAR:
Kære du!
Det er helt normalt at slimhinden (som huden inde i skeden hedder) kan være lidt sårbar, og det kan bløde lidt efter samleje.
Den hud, du har inde i skeden, ligner den, du har indvendig i munden. Måske kender du også til, at det kan bløde lidt, hvis du har været for hårdhændet med tandbørsten.
Umiddelbart tror jeg derfor ikke, der er noget unormalt eller bekymrende i det, du beskriver.
At der også kommer lidt brunligt udflåd kan skyldes, at der har siddet lidt blod oppe i skeden, som først er kommet ud senere. Når blodet størkner bliver det meget mørkerødt eller brunt.
Så længe din blødning kommer i p-pille-pausen, som forventet og du tager dine piller korrekt efter anvisningen på pakken, burde I være beskyttet mod graviditet. Men da der altid er en lille usikkerhed ifm. p-piller, og da de ikke beskytter jer mod seksuelt overførte sygdomme, er det en super god ide, at I samtidig bruger kondom
vh Ida Secher Rom
Ida Secher Rom
Skrevet af:
Ida Secher Rom
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK