Brunt blod før og efter menstruation - hvad kan det skyldes?
Den 23. april begyndte jeg sent om aftenen af få nogle små pletblødninger, som var helt brunt og klumpet / grynet..
Dagen efter, den 24, kom min rigtige menstruation så, og det var pænt rød, som det nu skal være..
Da min menstruation så stoppede 5-6 dage efter, begyndte jeg at pletbløde igen, og det var igen brunt..
Det var ikke klumpet / grynet som før, men snarere ligesom udflåd..
Dvs siden min menstruation stoppede, har jeg pletblødt i 4 dage, og det fortsætter stadig..
Bør jeg være bekymret?
Eller er det fordi, det er ved at rense ud?
For lige at give lidt bedre information, så er jeg på p-piller, og har været en knold til at passe det ordentligt, siden starten af det nye år. Nu kan jeg ikke helt præcis huske, hvornår det var, men jeg holdt en pause, fra jeg tog min sidste p-pille og frem, til jeg fik min første blødningsdag, hvor jeg så startede på en ny blisterpakke..
Da jeg havde været igennem dén, holdte jeg igen en pause frem til den næste 1 blødningsdag..
Nu er jeg så startet på p-pillerne igen, her den 24 april, hvor jeg fik min seneste menstruation..
Jeg vil selvfølgelig holde det ved lige fremover, i stedet for det kaos med pauser..
Sagen er den, at jeg gik fuldstændig ned med stress og psykisk overbelastning her ved årsskiftet, og det har påvirket min psyke og især min krop i en kæmpe stor grad..
Jeg har før oplevet at min menstruation er uregelmæssig, når jeg er for stresset..
Men har aldrig oplevet, at der kom noget brunt før nu..
Siden mit knæk pga psyken og stress, der har jeg været opereret og fik smertestillende (kodipar)..
Jeg har med tiden, været syg flere gange grundet influenza og energimangel, som har gjort at min krop og psyke har været overbrugt.. I forbindelse med en tandbyld fik jeg en hård "cocktail", som bestod af antibiotika, penicillin, 2 forskellige slags smertestillende, og noget mod maven (som sku ha givet virkning til at min mave ikke blev alt for ødelagt af alt det andet)..
Den "cocktail" fik jeg i halvanden uge..dvs fra omkring den 1. april..
Siden jeg startede på dét, og så til næsten en måned frem, der var min mave, krop, energi og psyke fuldstændig ude af balance..
Jeg havde stort set hverken spist eller drukket noget som helst i alt den tid, og det har jeg stadig noget svært ved, men jeg prøver at komme efter det nu..
Ydermere oplevede jeg også, at jeg havde menstruation lige omkring den tid, hvor jeg næsten var færdig med "cocktailen"..
Der blødte jeg 3 dage, og pletblødning på 4 dagen, og så var der ikke mere..
Dvs der er ikke gået mere end 14 dage fra den blødning og til min seneste, som har virket lidt underlig med det brunlige før og efter..
Jeg undskylder, hvis jeg har hoppet alt for meget rundt..
Jeg håber dog, at det giver en bedre forståelse og eventuelt et bedre overblik, til hvad det kan være.. :)
(forkortet af redaktionen)
Mvh Diana, 28 år

SVAR:
Kære Diana
Tak for dit spørgsmål.
Fint at du reagerer på kroppens signaler
Du beskriver meget fint, hvordan du har været presset og ikke helt har taget dine p-piller efter foreskriften. Din krop har reageret på den psykiske belastning, ved at du er blevet hårdere ramt af sygdom og har haft sværere ved at komme over det igen. Jeg håber, du har fået mere overskud og ikke længere er psykisk presset. Det er vigtigt, at du tager kroppens signaler alvorligt og passer på dig selv.
Det brunlige udflåd er "gammelt" menstruationsblod, altså noget der har været på vej i nogle dage og er blevet blandet med skedens normale udflåd. Dette blod kan komme fra livmoderen ligesom normal menstruation, men også fra forandringer slimhinden eller skedevæggen.
Årsager til pletblødninger
• Der er nogle typer antibiotika, der nedsætter effekten af p-piller. Du kan læse på indlægssedlen, om de påvirker p-pillerne. Hvis de gør, virker p-pillerne ikke optimalt, og der er større risiko for at blive gravid. Det kan også påvirke din menstruation.
• Når du ikke tager p-pillerne, som anbefalet, giver det også rod i blødningsmønstret, og du kan opleve pletblødninger. Uregelmæssighed i hormonbalancen påvirker menstruationen.
• Som du selv skriver, kan din menstruation også blive uregelmæssig pga stress, da det påvirker hormonerne.
• Hvis du har fået en underlivsbetændelse kan der også komme brunlige pletblødninger. Det kan du få undersøgt ved din læge.
• Hvis du oplever pletblødninger lige efter samleje (kaldet kontaktblødning), kan det være forårsaget af celleforandringer. I så fald er det vigtigt at blive undersøgt af din læge.
Bliv mere afklaret
Jeg går ud fra, at du anvender p-piller for at undgå at blive gravid. Når din menstruation ikke opfører sig som forventet, og du er seksuelt aktiv, er det vigtigt at afklare, om du kan være gravid.
Jeg vil råde dig til at tage en graviditetstest. Hvis den er negativ og du ellers har det fint, altså ikke har kontaktblødning eller smerter, kan du vælge at se det an nogle uger og tage dine p-piller, som anbefalet på pakken. Hvis du gerne vil være helt sikker på, at alt er, som det skal være, kan du blive undersøgt hos din læge. Hvis pletblødningerne bliver ved i flere uger, skal du ses af din læge.
Jeg kan desværre ikke give dig et mere præcist svar, da det vil kræve en gynækologisk undersøgelse. Jeg vil dog opfordre dig til at være omhyggeligt med dine p-piller, da en eventuelt uønsket graviditet kan have store konsekvenser for dig.
Læs også: Bekymret for brunt udflåd/ menstruation - hvad kan det være?
Mvh Signe Engholt Andersen