Brunlig mens og smerter ved orgasme - skal jeg være bekymret?
Hej.
Jeg har altid haft problemer med mine menstruationer, siden jeg fik den første som 9-årig.
I mange år har jeg kun haft en smule blødning i halvanden dag... enkelte gange kom der en massiv omgang med smerter i brysterne ved ægløsning og en 5 dages blodig og smertefuld menstruation.
Jeg er blevet undersøgt for PCOS, og man fandt kun en lille forøgelse af de mandlige kønshormoner... så det kunne desværre ikke sige noget.
En uge før min sidste menstruation fik jeg pludselig kraftige smerter i maven lige ved siden af navlen. Jeg kunne dårligt stå oprejst, og det varede lige indtil, jeg fik min menstruation.
Den varede i 4 dage og var meget brun, næsten sort.
De sidste 6 måneder har jeg haft tyk geleagtig, gullig udflåd under ægløsning.
Siden jeg fik de pludselige smerter, har jeg haft smerter samme sted hver gang, jeg har haft orgasme.
Er det noget, jeg skal være bekymret for?
Jeg har ikke seksuelt aktiv i 6 måneder.
Er det bare hormoner? Eller?
Er det noget, jeg skal være bekymret over?
Jeg vil helst undgå et unødvendigt lægebesøg, da jeg ikke er helt tryg ved min læge.
Maja, 24 år

SVAR:
Kære Maja
Det lyder til, at det ikke lige er så nemt for dig, det med menstruationer. Når jeg læser dit spørgsmål igennem, tænker jeg, at man kan dele det op i punkter, og jeg har derfor lavet besvarelsen i punkter.
Mavesmerter
Du fortæller, at du pludselig en dag fik kraftige mavesmerter, og jeg tænker på, om du kan have haft en bristet ovariecyste. En ovariecyste er en lille væskeudposning på den ene æggestok. Ca 10 % af kvinder under 50 år har en eller flere cyster på en eller begge æggestokke. Det er helt ufarligt, men kan gøre meget ondt, hvis de brister.
Pigens kønsorganer
Mørk menstruation
Blod bliver sort/mørkt, hvis det er et stykke tid siden, at man har blødt, og man kalder mørkt blod for gammelblodigt. Mon ikke den mørke menstruation skyldes, at den var blandet med gammelblodigt blod?
Udflåd ved ægløsning
Det er helt normalt at have ekstra udflåd under ægløsningen. Du beskriver udflåddet som geleagtigt og gulligt, hvilket er helt typisk udflåd og tegn på ægløsning. Det må ikke bekymre dig.
Se evt. mere her: Udflåd
Lægebesøg
Jeg tror desværre ikke, at du kommer uden om et besøg hos din egen læge. Mange ting kan vi besvare på denne hjemmeside, men du har brug for at blive undersøgt, hvis du vil vide, hvad dine smerter og mørke menstruation skyldes. Din egen læge kan vurdere, om du skal henvises til en scanning, som kan afklare, om du har fået cyster på dine æggestokke.
Hvis du er utryg ved din læge, er det meget vigtigt at finde en anden læge, da det er nødvendigt, at du som patient har tillid til din læge. Hvis der er flere læger, der hvor din læge hører ti,l kan du bare bestille tid hos en af de andre i lægehuset. Ellers kan du på den lokale borgerservice eller borger.dk få tildelt en anden læge. Jeg håber, at dette kan hjælpe dig videre, ellers er du velkommen til at skrive tilbage.
Kærlig hilsen
Else