Bruger han mig bare til sex?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg har kendt min veninde siden børnehaven og dermed også kendt hendes storebror lige siden. For et års tid siden var vi tre til fest sammen med en masse andre. Jeg falder i snak med storebroren, og så tager det ene det andet, og vi havde sex. Det var også helt fint.

Et stykke tid senere møder jeg en rigtig sød fyr, som jeg var kæreste med i et år. Da jeg gik fra min kæreste, tog storebroren kontakt til mig igen. Det gjorde mig faktisk ret glad og kunne mærke, jeg havde savnet ham (jeg har været vild med ham, siden jeg gik i 1. klasse.) Vi snakkede sammen hele natten, og til sidst havde vi så sex en gang til. Derefter aftalte vi, at han skulle komme hjem til mig nogle dage efter, og vi snakker helt fint sammen, og så havde vi så sex igen ...

Jeg er nok ikke klar til et forhold igen lige nu, men jeg synes, han er skidesød, og vi snakker helt fint sammen. Men jeg er faktisk lidt bange for, at han måske bare bruger mig til sex.

Jeg har prøvet at sige til mig selv, at jeg skal prøve at lade være med at gi’ efter, når han lægger op til det, men jeg kan bare ikke lade være med at bukke under, for han er så skidedejlig ... HVORDAN læser jeg ham? HVORDAN ved jeg, om han er lidt vild med mig? Og hvordan ved jeg, om han bare bruger mig for sex?

E, 17 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære E

Det lyder umiddelbart, som om det hele er gået lidt stærkt for dig og din venindes storebror. Når jeg læser dit spørgsmål, fornemmer jeg, at det synes du faktisk også. Du ville egentlig gerne sige fra, når han lægger op til sex, men du oplever, det er svært, fordi du i bund og grund synes, han er rigtig dejlig, og nu er du så kommet i tvivl: Er han sammen med dig, fordi han også godt kan lide dig, eller vil han bare gerne have sex?

Sex for tidligt i forholdet

Som jeg ser det, er du i den her situation, fordi I er kommet til at have sex alt alt for hurtigt. Din tvivl kunne have været undgået, hvis I først havde lært hinanden rigtig godt at kende og så havde gemt sex-delen, til I var kommet til et punkt i jeres forhold, hvor I føler jer mere forpligtet på hinanden. Det hjælper dig selvfølgelig ikke så meget i den situation, du er i nu, men der er alligevel noget, du kan gøre.

Stop op

Du kan trække lidt i bremsen og stoppe op, som dit spørgsmål til os jo også er et udtryk for, at du allerede har gjort. Du er nødt til selv at tage kontrol over situationen og ikke bare lade tingene ske, fordi det er nemmest og i øjeblikket føles rart. Brug noget tid til at mærke efter, hvad DU har lyst til. Du skriver selv, at du ikke er klar til et forhold igen lige nu. Hvis det er din vigtigste følelse, skal du tage den alvorligt og handle på den.

Tal med ham om det

Hvis du ønsker at finde ud af, om han kan lide at være sammen med dig – også uden sex – er du nødt til at tale med ham om det. Du er nødt til at snakke med ham om, at du har brug for at tage et par skridt tilbage. At du gerne vil være sammen med ham og lære ham bedre at kende, men at det – ihvertfald for nu – bliver uden sex. Hvis han holder af dig, vil han respektere dit ønske.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar i vores tema Kæresteliv.

Jeg håber, du kan bruge mit råd, og jeg ønsker dig alt godt fremover.

Kærlig hilsen
Johanne