Bør der ikke være ubetinget tillid mellem kærester?

Vis spørgsmål

Selvom man er voksen, kan man have brug for at få et problem belyst. Skal man som udgangspunkt ikke have ubetinget tillid til hinanden som kærester.

Hen over sommeren har jeg haft et svært forløb med en pengegevinst. På et tidspunkt forlanger min kæreste at se dokumentation for, at det, jeg fortæller hende, er sandt. Vi bor ikke sammen og har ikke nogen form for fælles økonomi. Jeg bliver stædig og nægter at vise hende det, for hvis man som kærester ikke kan have tillid til hinanden, hvem kan man så have tillid til.

Vores forhold er på standby p.t. Jeg har selv den holdning, at jeg tror på det bedste i mine medmennesker, og hun har aldrig haft grund til at betvivle min troværdighed.

vh

Christian

SVAR:

Kære Christian

Tak for dit brev. Manglende troværdighed og tillid kan ødelægge så meget i et forhold, så det er et relevant spørgsmål, du stiller.

At være kærester betyder, at to personer indleder et forhold til hinanden, hvor kærlighed, gensidig tillid og fortrolighed kan vokse og videre udvikle sig til et parforhold, hvor man er sammen om at dele livet med hinanden.

At have tillid vil sige, at man trygt kan stole på en anden person – i ord og handlinger.

To om at dele livet

I et parforhold er det vigtigt, at tilliden og fortroligheden går begge veje.

Du skriver, at du har haft et svært forløb med en pengegevinst – har du snakket med din kæreste om dette? Har du delt det svære med hende?

Når livet gør ondt – på den ene eller anden måde – er det godt, at være to om at dele det. Det hjælper, lindrer og kan være med til at løsne for det, der er svært.

Kommunikation

Kommunikationen er vigtig i jeres forhold, i ethvert forhold. Har du brug for ikke at fortælle din kæreste om, hvilke problemer der har været med pengegevinsten, så er det vigtigt, at du siger det til hende – og fortæller hende, hvorfor du ikke kan være åben om dette. På den måde vil du være med til at bevare hendes tillid til dig.

Du skriver, at din kæreste forlanger at se dokumentation – forlanger, hvad ligger der i det ord? Hvordan er det kommet dertil, at hun forlanger det?

Tilgive

Det er en god ting, at tro på det bedste i sine medmennesker, at I kan have tillid til hinanden, men når der så alligevel er opstået et brist imellem jer, så er det vigtigt, at I kan snakke om denne brist. Det er vigtigt, at I kan tilgive hinanden, glemme og så gå fremtiden i møde med nye øjne.

Jeres forhold er på standby. Du skriver ikke noget om, hvem af jer, der har ønsket det – det kan også være, at I har været enige om det. Nu er det så vigtigt at finde ud af/ tænke over, hvad er det, du vil? Ønsker du, at I skal være kærester igen? Ønsker hun det? Kan tilliden imellem jer opbygges igen? Kan I tilgive?

Mange spørgsmål

Jeg stiller dig mange spørgsmål og det gør jeg, fordi jeg har brug for svarene på dem, for at kunne give dig en god hjælp. Jeg håber, at du vil tage spørgsmålene seriøse, forsøge at svare på dem og evt. dele dem med din kæreste og så ønsker jeg jer begge alt godt.

Ps: se evt. artiklen : Den nødvendige tilgivelse og spørgsmålet : Kan man dele alle hemmeligheder med sin kæreste?

Med venlig hilsen

Ruth Tidemand Nielsen