Bløder enormt – kan det skyldes onani, stress eller nervøsitet?
Hej Adam&Eva.
Jeg er 14 år gammel og fik min menstruation for over et år siden, den er stadig ikke uregelmæssig. Men problemet er, at jeg bløder enormt meget, og det påvirker mine skoledage og når jeg skal sove. I nat vågnede jeg op klokken 2 om natten for at skifte bind og igen klokken 5 om morgenen, og jeg bruger natbind, som holder i over 12 timer..
Jeg tænkte på, om det kan skyldes onanering? Eller om det kan skyldes, at jeg er stresset eller nervøs?
Da jeg lige fik menstruation, havde jeg slet ikke regnet med, at det ville bløde så meget, og så blev det bedre efter lidt tid. Men nu så er det bare værre igen, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre med det?
Jeg vil ikke gå til en læge, og jeg vil heller ikke fortælle det til min mor eller andre. Synes det er så pinligt.
Jeg håber, I kan komme med et svar hurtigst muligt!!
Tak på forhånd:))
Anonym, 14 år

SVAR:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt at få sat ord på det, der fylder.
Helt almindeligt
Det, du beskriver ang. din menstruation, er meget almindeligt for piger i din alder. Det har hverken noget med onani eller stress at gøre, at du bløder meget.
Snak med nogen
Da det, du beskriver, er helt almindeligt for piger i din alder, er der slet ikke noget flovt eller pinligt i det. Derfor ville det også være meget bedre for dig at snakke med din mor om det i første omgang. Så kan I sammen vurdere, om I skulle kontakte lægen. Der er forskellige ting, man kan gøre for at få menstruationen til at være mindre kraftig, men det kræver jo, at lægen er indover. Jeg ved heller ikke, om det ville være noget, der kunne hjælpe i din situation, men det kan lægen jo vurdere.
Din mor har selv været ung engang
Jeg håber, mit svar giver mening for dig og at du nu har mod på at snakke med din mor om det. Du må tænke på, at din mor selv har været der, hvor du er nu, da hun var ung og at mødre som regel meget gerne vil være indover, når deres døtre har udfordringer med et eller andet.
Kh. Marianne