Blev fuld og dummede mig - har jeg ødelagt alt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har det problem, at jeg har lidt flere følelser for en af mine kollegaer, end jeg nok burde. Vi har det altid så sjovt sammen og vi skriver også sammen en gang i mellem over facebook. Vi har gjort en del grin med, at jeg er så ung i en alder af 17 i forhold til, at han er så gammel i en alder af 21.

Vi var begge til en fødselsdag, hvor vi faldt i snak og jeg tror, jeg fik lidt for meget at drikke og begyndte på en måde at fortælle ham, hvor sød jeg synes, han var - det eneste, han sagde, var, at han da også synes, jeg var sød, men at jeg skulle tænke på aldersforskellen. Det sidste, jeg husker, var, at jeg snakkede med ham og at jeg så lige pludselig fik det helt vildt dårligt og kastede op og var stort set helt væk.

Nu er jeg bare så bange for, at jeg har ødelagt vores venskab og at alt bare bliver helt vildt akavet - jeg ville jo aldrig have, at han skulle se mig sådan! Nu kommer han for alvor til at se mig som en lille umoden pige.

Jeg skrev undskyld dagen efter og at jeg ville håbe, at vi kunne glemme det, så det ikke ville blive mega akavet, blandt andet når vi skal arbejde sammen, men jeg er bare så bange for, at jeg ikke kan se ham i øjnene igen og at han tænker det værste om mig nu.

- Hvad skal jeg gøre??

M, 17 år

SVAR:

Kære 17 årige.

Jeg synes, du skal gøre det, du har gjort. Sige til ham at det var en svipser. At du kom til at drikke for meget og at du derfor blev fuld.

Han er kun 21, så det ved han formodentlig godt kan ske.

Du skriver også, at han den aften sagde til dig, at du skulle tænke på aldersforskellen. Dermed mener han nok, at selvom han også synes, du er sød, så er aldersforskellen for stor til, at der skal være mere.

Det er selvfølgelig lidt hårdt, når man nu er lun på ham.

Man kommer længst med at erkende sine fejl

Ofte er det jo sådan, at man kan føle, det er pinligt dagen efter, når man har opført sig dumt. Det bedste man kan gøre er faktisk at stå ved det, i stedet for at bortforklare. Stå ved at du blev fuld og at den hyggelige aften løb af med dig. Når man står ved sine fejltrin, er det altid lettere at få forståelse og blive tilgivet, end hvis man bortforklarer og kommer med dumme undskyldninger.

Og derefter må du jo så se, om I kan få det hyggeligt sammen igen, omkring det at arbejde sammen. Som sagt, så er han jo selv ret ung, så mon ikke han er hurtig til at bære over med dig og måske grine af det sammen med dig.

Læs evt. mere om alkohol her:

Alkohol – så det rykker

Alkohol og sex

Venlig Hilsen

Steen Kruse