Betyder vægten noget for, hvornår jeg får menstruation?
Kære Adam og Eva :-). Det er bare et lille spørgsmål, men jeg går og spekulerer på, hvor lang tid der kan gå, før jeg får menstruation.
Altså jeg er 13 år, jeg vejer 42 kg. og jeg har haft udflåd i ca. 2 år nu.
Min mor fik sin menstruation, da hun lige var blevet 13 og hun siger, jeg kan få den når som helst. Men jeg er snart 14 og der sker ikke noget. Er det noget med vægten? Nogle siger man skal veje 45 kg, for at få menses. I så fald, hvad skal man spise/gøre for at tage på?
Jeg vil også gerne have større bryster.. Hvordan får jeg det? Hvad skal man spise for at tage på, så det sætter sig på brysterne eller hvad man siger? :-)
Kram Anonym. (: <3.

SVAR:
Kære anonyme pige
Tak for dit spørgsmål, som jeg vil forsøge at svare på.
Hvornår menstruation?
Det er meget forskelligt, hvornår piger får deres menstruation første gang. Alt mellem 10 og 15 år er helt almindeligt, så selvom din mor fik sin menstruation i en lidt yngre alder end dig, er der ikke nødvendigvis noget galt.
Vægt og menstruation
Udebleven menstruation kan godt skyldes lav vægt, men det afhænger af, om man er undervægtig. Du skriver ikke noget om, hvor høj du er, så jeg kan ikke udregne dit BMI (body mass index), som er en indikator for, hvorvidt man er undervægtig, normalvægtig eller overvægtig. Du kan eventuelt selv udregne dit BMI her: BMI-test.
Det er altså ikke til at sige, at man skal veje et bestemt antal kg for at få menstruation, men hvis du er undervægtig, kan det være godt at tage lidt på.
Sund vægtøgning
Viser det sig, at du er undervægtig, er det en god idé at tage nogle kilo på. Det er ikke godt for kroppen bare at spise flere chips eller andet usundt, så du skal gå efter det “sunde fedt” og energi. Spis fx godt med almindelig pasta og hvide ris. De sunde fedtstoffer fås bl.a. fra avocado, olier, mørk chokolade, nødder og fisk. Spis desuden mange måltider om dagen i stedet for få store måltider. Du skal ikke droppe motion, men du kan skære lidt ned på intensiteten.
Større bryster
Pigers bryster vokser og udvikler sig i forskelligt tempo og på forskellige tidspunkter. De begynder at vokse mellem 8 og 13 års-alderen og er færdigudviklet mellem 12 og 18 års-alderen. Der er således ikke til rigtigt at sige om dine bryster naturligt vil vokse mere eller ej, men i og med at du endnu ikke har fået din menstruation, er der gode odds for, at de vil vokse yderligere i løbet af de næste år.
Der er ikke noget bestemt, man kan spise for at få større bryster, men brystvævet består af fedt, og derfor vil brysterne også vokse, når man tager på. Er du undervægtig, kan det også for brysternes skyld være en god idé at tage lidt på, men er du normalvægtig, er det ikke sundhedsmæssigt rigtigt at tage på for at få større bryster.
Vær glad for den du er
Jeg synes, det lyder til, at du slet ikke er færdig med din udvikling endnu, og jeg tror sagtens, du kan tage det roligt – det skal nok komme. Menstruationen kan, som din mor siger, komme når som helst, men det kan også være, der går lidt tid endnu. Det samme gør sig gældende for udviklingen af dine bryster.
Men uanset hvordan din udvikling er, og hvordan du kommer til at se ud, så prøv at nyde at være den, du er. Nyd din krop og pas godt på den. Det vigtigste er ikke, hvordan du ser ud, men at du har det godt med din krop og med dig selv. Hvis du er glad for det, du ser, vil det smitte af på andre.
Her på siden har vi skrevet en del om pubertet. Læs fx artiklerne
Fra pige til kvinde
Den første menstruation
Pubertet – en ekstrem forvandling
Held og lykke med fremtiden og kærlig hilsen fra
Eva Fibiger Diemer
Skrevet af:
Eva Fibiger Diemer
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK