Bekymret – kan jeg være gravid efter ubeskyttet sex?
Hej. 1. januar havde jeg sex med en dreng. Vi brugte ikke kondom og jeg er ikke på p-piller. Der er nu gået 3 uger og jeg har haft min menstruation siden, (dog virkede det som om, den var lidt mere svag, end den plejer?)
Jeg har her de sidste dage begyndt at få lidt kvalme og det føles som om, jeg skal til at have min menstruation igen hele tiden, selv om den først skal komme først i februar.
Syntes I jeg skal være bekymret, eller skal jeg vente og se, om jeg får min menstruation igen og tage den derfra?
Pige, 16 år

SVAR:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål. Det er altid vigtigt at få delt bekymringer med nogen, og jeg vil meget gerne give dig et svar, som måske kan hjælpe dig lidt videre. Jeg vil dog også opfordre dig til at finde en person, fx din mor eller en god veninde, som du kan betro dig til. De kender dig, og kan hjælpe dig på en anden måde.
Gravid?
Allerførst må jeg skrive, at der er rimelig stor sandsynlighed for at blive gravid, når du har sex, som du beskriver det uden kondom eller p-piller. Nogle gange kan man godt få en lille menstruations-lignende blødning, selvom man er gravid. Hvis jeg var dig, ville jeg derfor helt klart få taget en graviditetstest for at være sikker. De kan fås på apoteket eller i større supermarkeder.
Læs evt. denne artikel: Uønsket gravid - hvad gør du?
Du kan også vælge at tage op til din læge og få taget en test der. Jeg vil alligevel opfordre dig til at tage en snak med lægen om brug af prævention, hvis du fortsat vælger at være seksuelt aktiv. Prævention beskytter jo ikke kun imod graviditet men også mod seksuelt overførte sygdomme. Det vil måske være en god idé også at blive undersøgt for, om du har en seksuelt overført sygdom. Alt det kan din læge tage hånd om, og lægen har tavshedspligt, så der er ingen dumme spørgsmål!
Jeg linker herunder til en artikel om prævention.
Prævention
Pas på dit sexliv
Jeg håber, at du har fået svar på dine spørgsmål. Jeg ønsker alt det bedste for dig, og derfor synes jeg også, at jeg er nødt til at skrive lidt mere. Du beskriver, at du har haft ubeskyttet sex, og du oplever lige nu, hvor mange bekymringer, det fører med sig. Det ved du godt, og det behøver jeg vist ikke sige til dig nu… Men jeg bekymrer mig ikke kun for, om du skulle være gravid men også for dit ”følelsesliv”. Sex er så meget mere end en fysisk ting, som man kan blive gravid af. Sex påvirker os følelsesmæssigt, og kan både føre til masser af glæde og dybe sår. Derfor vil jeg opfordre dig til at passe på dig selv i den her tid, hvor du er ved at udvikle dig fra pige til kvinde. Tag hellere skridtene lidt langsommere, så du er sikker på, at det er de rigtige skridt, du tager. Det handler både om at passe på dig selv og din nuværende/kommende kæreste.
Pas godt på dit sexliv
Sex og følelser
Jeg håber, det har givet dig nogle svar. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Vh Anna
Anna Lindbjerg
Skrevet af:
Anna Lindbjerg
Jordemoder
adamogeva.dk
adamogeva.dk bruger cookies. Læs mere OK