Bedste venner men ikke forelskede - skal vi være sammen?
Hej Adamogeva!
Først vil jeg gerne pointere, at dette er noget, som fylder utroligt meget i mit liv; som jeg synes er besværligt at fremlægge, og jeg er ikke helt afklaret om, hvad jeg vil sige, men jeg håber og ber til Gud om, at Han/I vil hjælpe. Tak!
Jeg er en dreng på 17, som bor på et kollegium og går i gymnasiet. For tre måneders tid siden begyndte jeg at snakke virkelig meget med en af mine veninder (lad os bare kalde hende Eva). Eva (som også bor på kollegiet) og jeg tilbragte og tilbringer gennemsnitligt tre til seks timer sammen hver dag. Vi blev meget hurtigt ret afhængige af hinanden og ville stort set være sammen hele tiden. Vi blev også meget fysiske (første gang vi var sammen, lå vi i ske) og er det stadig meget.
Eva og jeg kom tættere på hinanden hver dag, og jeg begyndte at overveje, om jeg elskede hende. Vi er ufatteligt ens; vores barndom er helt identisk bortset fra, at hun er en kvinde.
En aften i sidste uge stod Eva og jeg og krammede hinanden godnat. Jeg overvejede virkelig at fortælle, at jeg elsker hende som en ven, men så alligevel lidt mere end blot en ven. Men hun kom mig i forkøbet og sagde det eksakt samme, som jeg selv stod og tænkte på. Det var fantastisk, at vi havde det helt på samme måde, og at vi nærede de samme tanker. Senere ringede jeg og spurgte, om hun ville hjælpe mig med lidt lektier, så jeg gik over til hende. Det gik som sædvanligt op i lidt andre ting, (UDEN AT DET VAR PÅTÆNKT!!) så som at ligge og putte.
Eva og jeg kan tale om alt, og den aften snakkede vi om, at vores følelser ikke var som dem, man har til en potentiel kæreste men som til en, man vil gå i døden for! (Altså meget dybe følelser.) Den aften kyssede vi, og der opstod en del "gnister". Vi fortæller tit hinanden, hvor meget vi holder af hinanden og hvor svær tilværelsen ville være uden, og vi kysser også en del og ophidser faktisk hinanden en hel del i en lettere seksuel forstand, når vi er sammen.
Mit problem, eller vores, er, at vi elsker hinanden men vi har ikke de der forelskelseslignende følelser for hinanden. Vi vil utroligt gerne have dem og starte et forhold sammen, men uden føles det forkert. Vi kysser lidt endnu, men vi prøver at lade være. Hvad gør vi?
Desuden er der meget tvivl i forhold til, at der er mange andre piger og drenge, som er en del mere tiltrækkende, plus at vi ikke føler lige så mange "gnister" som sidste uge.
Jeg ville blive rigtig glad, hvis I også ville fortælle mig, hvordan man kan få et godt forhold til at løbe rundt eller om ikke muligt, så henvise til en artikel eller tidligere stillede spørgsmål.
På forhånd tusind tak!
Siden her er virkelig en stor hjælp og til inspiration for mange. Tak til alle jer bag!
Kærlig hilsen en forvirret kærlighedsfyldt fyr.
God Bless!
A, 17 år

SVAR:
Kære A
Hvor lyder Eva bare som en rigtig god veninde. Jeg bliver helt varm om hjertet, når jeg hører, at du har fundet hende. Det er så vigtigt at have én god ven eller veninde, som du beskriver ”man vil gå i døden for”. Det er ikke nogen selvfølge, at vi finder et andet menneske, som vi kan stå så nært og dele så meget med. Det er uvurderligt at kunne dele de dybeste tanker med én, som man kan stole på.
Sundt med venner af det modsatte køn
Jeg synes, du skal holde fast ved hende og kalde hende din BEDSTE veninde, eller din soul-mate eller hvad der passer bedst på hende. Det der kan være med til at gøre jeres venskab til noget helt specielt, er netop det faktum, at I er af forskellig køn. I har så meget forskelligt, I kan bidrage med, men som I samtidig også kan finde enighed i. Det er rigtig sundt at have venner eller BEDSTE venner af det modsatte køn. Du kan lære mange vigtige ting, som du kan bruge, når du finder hende, du vil dele livet med. Så benyt lejligheden til at lære, hvordan kvinder skal takles.
Værn om det helt unikke venskab
Så er der den del, der handler om at blive tændt, at få lyst til mere, være nysgerrig på dybere kys og kram. Jeg kan rigtig godt forstå, at det er fristende at lade jeres venskab udvikle sig. I er trygge ved hinanden, og det er fantastisk at kysse, ligge i ske og eksperimentere med én, du er tryg ved. Jeg synes dog, I skal passe på, med det med at lave kæresteting med en pige, som du ikke tænker potentiel kæreste om. I kan sætte nogle forventninger i gang hos den anden. Forventninger om mere end I er klar til at give, eller forventninger om noget andet end de I har lyst til. Det kan ødelægge dette helt unikke venskab, I har.
Hvis I er usikre på, om I er hinandens potentielle kæreste, så vent – vær mere sammen, lav endnu flere venne-ting sammen, tal endnu mere, MEN hold igen med kærestetingene. Det kan forvirre jer, fordi der opstår en masse kildren og lyst til mere, når I kysser og ligger i ske. Pludselig kan lysterne til at eksperimentere, lysten til at opleve den kildrende fornemmelse komme til at tage fokus og fylde så meget, at jeres fantastisk gode og dybe snakke glider i baggrunden. Dét, der gjorde, at du i første omgang kom til at elske hende, fordi hun netop opfyldte behovet for en god og trofast ven.
Når du så en dag møder den kvinde, der får det til at slå gnister indeni, hende som får dit hjerte til at springe ud af takt, så må du finde ud af, om hun besidder nogle af de gode egenskaber, som ”Eva” helt klart gør. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du vælger en kæreste, som du også kan være fortrolig med og dele dine dybeste tanker med.
Prøv at se på nogle af de artikler og tidligere svar, der er skrevet om det med kærester og venner:
Betyder 6 års aldersforskel noget?
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Kærlighed og forelskelse
Held og lykke med din BEDSTE veninde – Gud velsigne jer begge og jeres fantastiske venskab og dybe kærlighed til hinanden. Jeg ønsker dig også held og lykke med forelskelsen og kærligheden, når du møder den en dag.
Mange kærlige hilsner
Anja
Anja Kaas
Skrevet af:
Anja Kaas
Psyko- og familieterapeut
adamogeva.dk