Bare SÅ ked af hun er gået - hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva. Jeg er en fyr på 28. Min kæreste gik fra mig for 6 uger siden. Grunden til, hun gik, var, at hun ikke mente, hun kunne stole på mig mere, og hendes "klap" gik ned.

Jeg har gennem vores 3 års forhold, snakket med andre piger om løst og fast. Jeg har aldrig været eller tænkt på at være hende utro på nogen måde, men har bare haft kontakt til tidligere bekendtskaber. Jeg har haft følelsen af, hun var lidt jaloux over det og måske ikke følt, at jeg kunne komme til hende og fortælle det, da jeg synes, hun virkede lidt mistroisk.

Som tiden gik, skrev en tidligere klassekammerat til mig og spurgte, hvorfor jeg ikke kom til vores gammel-elev fest. Vi snakkede frem og tilbage i nogle uger og fortid og gamle historier... Hun begyndte at hentyde til, at hun har haft kunne lide mig tidligere, og valgte at flirte lidt med hende, indtil det gik op for mig, at hun mente mere med det, end jeg havde opfattet.

Min ex kæreste opdager selvfølgelig de her beskeder, og jeg forsøger at forklare, hvad der er forgået, men da hun før har taget mig i, ikke at fortælle sandheden, tror hun mig ikke. Hendes valg falder på at forlade mig.

Jeg har forsøgt at fortælle hende, hvad der er sket, prøvet at foreslå at gå til noget parterapi, da vores kommunikation ikke har været den bedste, sender hende roser, fortæller at jeg kan lægge ALLE kort på bordet, men hun mener, det er for sent. At jeg har haft mine chancer, og alt er for sent. Hun lukker af, svarer ikke tilbage på mine beskeder, og virker i det hele taget meget afklaret. Som hun siger, har hun kæmpet uden mig, og er derfor sikker i sin sag.

Det gør mig SÅ enormt ked af det. Det er nu 6 uger siden, og det er da begyndt at gå bedre, men hun er konstant i mine tanker, og kan bare ikke slippe hende. Hun er mit livs kærlighed, og kan bare ikke forstå, hvorfor hun ikke vil tale om det, prøve at få det til at fungere, og se om vi kan nærme os hinanden igen!? Hvad kan jeg gøre ved det her? Mit liv ligger i ruiner, og kan dårlig nok fungere som menneske!!

Hilsen Alex

SVAR:

Tak for din henvendelse!

”Hvad kan jeg gøre?”

Dit spørgsmål går på, hvad du kan gøre i den situation, du er havnet i.

For mig at se, er der ikke meget, der tyder i retning af, at du kan foretage dig noget, som gør, at du får din kæreste tilbage. Det betyder imidlertid ikke, at du ikke kan gøre noget gavnligt. Hvad jeg mener med det, vil jeg forsøge at forklare.

Beslutningen er taget

Som du beskriver situationen, ser det ud til, at din ex-kæreste har taget sin beslutning om, at hun ikke vil tage dig tilbage. Den beslutning kan du givetvis ikke ændre på. Dine kontakter til andre piger og det, at hun før har taget dig i, ikke at fortælle sandheden, har åbenbart gjort hende usikker på, om hun turde tro helt og fuldt på dig, og den situation kunne hun ikke leve med.

Troskab og tillid

To af de allervigtigste grundpiller i et parforhold er gensidig troskab og tillid. Som du beskriver det, oplever din ex-kæreste sig svigtet på netop disse to områder, og på den baggrund er hendes beslutning forståelig.

Du kan gøre en forskel

Når det er sagt, mener jeg samtidig, at du kan gøre noget, som er gavnligt og vigtigt for dig selv. Jeg er med på, at det i situationen kan lyde som en ringe trøst, men jeg er sikker på, at det vil gøre en forskel på den lange bane.

Det, som åbenbart blev dråben, der fik bægeret til at flyde over for din ex-kæreste, var din flirt med en anden kvinde. Men flirten beroede på en misforståelse. Du havde fejlvurderet situationen. Kvinden, som du flirtede med, opfattede jeres flirt som alvor. Det gjorde du ikke.

Skriv hende et brev

Jeg vil opfordre dig til at skrive et brev til din ex-kæreste, hvor du gør rede for, hvordan du oplever de ting, som er ført til, at hun ikke mere mener, hun kan stole på dig. Indrøm dine fejl og dumheder, hvis du mener, du har begået sådan nogle. Tag ansvar for dem og giv hende en undskyldning for de ting, du måtte synes, var passende at undskylde overfor hende.

Det er ikke sikkert, at hun vælger at læse det. Men under alle omstændigheder vil du vide med dig selv, at du så har gjort, hvad du kunne for at afslutte jeres forhold på en ordentlig og reel måde. Og det tror jeg – på den lange bane - vil være vigtigt og godt for dig.

Brevets skal ikke være et forsøg på at få hende til at skifte mening og tage dig tilbage. Men jeg tror, det vil være en god ting for dig, at vide med dig selv, at du har lagt kortene ærligt på bordet, taget ansvar for din del af det, som gik skævt imellem jer, og givet hende en undskyldning for det som måtte være relevant at undskylde.

Du skriver, at grunden til, at hun gik, var, at hun ikke mente, at hun kunne stole på dig mere. Det er hendes ret, at opleve det på denne måde. Men på samme måde er det også din ret, at give udtryk for, hvordan du har oplevet forløbet. I det, hun siger, ligger der jo også en anklage mod dig – berettiget eller ikke berettiget – og den vil jeg opfordre dig til at kommentere. Ikke som et forsøg på at få hende til at ændre sin beslutning, men for at du kan få afsluttet jeres relation på en ordentlig måde.

Jeg tror, det vil være godt for dig, at se i øjnene, at din ex-kæreste er tabt for dig. Den erkendelse vil givetvis være svær at gøre, men jeg tror, den er nødvendig, for at du kan komme videre i dit liv på en god måde.

Flemming H. Møller, præst og psykoterapeut