Bange for underlig kønslæbe - går det over af sig selv?
Hej! Min højre indre kønslæbe er hævet helt op til dobbelt størrelse af, hvad den anden er. Det er rigtig træls, og det stikker og klør rimelig ofte, og det bliver rigtig ømt, efter jeg har kløet eller rørt for meget ved det. Det er især træls, når jeg dyrker sport.
Tror du, det går over af sig selv? Eller hvad skal jeg gøre?
KH Anne

SVAR:
Hej Anne
Tak for dit brev.
Du kan tage det helt roligt. Det er meget normalt at den ene kønslæbe er større end den anden.
Det kan bare godt føles træls, som du skriver - også helt normalt. Kløen skyldes nok, at det bliver varmt i skridtet, når du dyrker sport. Måske har du også oplevet, at du sveder mere under sport i det hele taget - det er også meget normalt for puberteten.
Du er 13 år og dermed nok godt i gang med puberteten. dine kønsorganer udvikler sig meget i de kommende år og nogle gange følges tingene ikke ad i tempo.
Måske bliver kønslæberne lige store på et tidspunkt - måske ikke. Og det er der intet unormalt i. Vi er ikke altid helt symmetriske i kroppen os mennesker.
Du skal ikke gøre noget og kan ikke gøre noget for at ændre på dette.
Jeg håber, du kan finde ud af at leve med, at sådan kan kroppen også opføre sig.
Venlig hilsen Linda Møller