Bange for at skulle have sex og hvad med sexsygdomme?
Jeg er meget bange for at have sex, for jeg hører mange rygter. Mange siger det gør ondt, og hvad med sex-sygdomme?
Er de farlige?
Hvad gør de ved én?
Hvordan kan man undgå det?
PS: Det er ikke fordi jeg vil have det lige nu, først når jeg er over 18 år, men mange snakker om det, og så kommer jeg til at tænke på det.
Den tænksomme, 13 år

SVAR:
Kære tænksomme pige
Der er, som du skriver, mange rygter om sex og det kan være svært at vide, hvad man skal tage for gode varer. Samtidig tegner rygterne også to billeder af sex. VI hører, hvor dejligt og behageligt det er, men også at første gang gør ondt og at det kan føre til mange sygdomme.
Gør den første gang ondt?
Ja det kan det godt gøre! Grunden til at det kan gøre ondt er, at jomfruhinden (tynd hinde inde i skeden) går i stykker ved samleje, men det kan også være fordi kvinden ikke er våd nok. Derfor er det specielt hvis man er nervøs, usikker og ikke ved, hvad man skal forvente af et samleje, at det kan blive en dårlig oplevelse.
Oplevelsen vil være bedst, når man er sammen med en mand, som man elsker, er tryg ved og som hele vejen igennem fokuserer på, at du har det godt. Det er også vigtigt, at du er ophidset og blevet meget våd forinden. På den måde mindskes ubehaget, når manden fører sin penis op i dig. Nogle par vælger at bruge glidecreme, som kan hjælpe på ubehaget og hvis kvinden er for nervøs til at blive våd.
Pas godt på dit sexliv
Værd at vente på
Sex første gang - i praksis
Hvad med sexsygdomme?
Der vil altid være en risiko for at blive smittet med en sexsygdom, hvis man har ubeskyttet (altså uden kondom) oralsex, samleje eller anden form for sex. Sexsygdomme ville ikke være et problem, hvis alle kun havde sex med et menneske hele sit liv. Men sådan er det desværre ikke, og derfor er det uhyre vigtigt, at man altid beskytter sig med kondomer ved sex, hvis man har skiftende partnere.
Hvis du en dag vælger at have sex med en mand, som tidligere har haft sex, bør du ikke have ubeskyttet sex, førend din partner er blevet testet hos sin læge for de forskellige sexsygdomme.
Der er adskillige sexsygdomme, og de er alle forskellige, men fælles for dem er, at de kan være svære at opdage. De kan give symptomer hos nogle, men ikke hos andre. Det betyder også, at en mand, der har været seksuel aktiv kan være smittet, selvom han ikke selv tror det og ikke ser ud til at have en sexsygdom og dermed vil kan også kunne smitte dig. De fleste sexsygdomme vil i længden, hvis de ikke bliver behandlet, kunne gøre dig steril, du kan altså miste evnen til at få børn.
En del af sexsygdommene er relativt nemme at behandle og det er vigtigt, at du søger læge, så snart du mistænker noget. HUSK at kondomer er det eneste præventionsmiddel som beskytter mod sexsygdomme. De andre præventionsmidler p-piller, p-ring, p-stav osv. beskytter alle mod graviditet (mere eller mindre effektivt) MEN ikke mod sexsygdomme.
Du kan læse om de forskellige sexsygdomme i leksikon her på siden og jeg kan også anbefale dig at gå ind på
netdoktor.dk
som har mange gode artikler.
Klar til sex?
Det er helt naturligt som 13-årig at begynde at interessere sig for sex og hvad det er. Samtidig glæder det mig, at du ved, at du endnu ikke er parat til selv at have sex og derfor ønsker at vente til senere. Personligt synes jeg, det er vigtigt, at enhver ung pige er klar over sine krav og forventninger er til at have sex. Her vil jeg gerne stille dig en række spørgsmål, som jeg håber kan hjælpe dig med at finde frem til, hvad dine krav til en seksual partner skal være:
• Skal I have datet i en måned, et år eller ønsker du faktisk at være gift?
• Ønsker du, at det skal udvikle sig langsomt, hvor man tager et skridt af gangen?
• Hvordan skal han behandle dig?
• Skal han have respekt for dig og dine grænser, både personligt og seksuelt?
• Skal du elske ham, før du ønsker at have sex med ham?
Den eneste ene
Sex og følelser
Du kan også søge på "seksuel debut" på hjemmesiden og du får mange forskellige artikler og spørgsmål, du kan orientere dig lidt i.
Jeg håber, det gav dig den viden, du havde behov for, ellers er du jo altid velkommen til at skrive tilbage med flere spørgsmål.
Birthe Marie Rasmussen, jordemoder
Birthe Marie Rasmussen
Skrevet af:
Birthe Marie Rasmussen
Jordemoder, kandidat i folkesundhed
adamogeva.dk