Bange for at miste - er jeg for meget??
Jeg tænker for meget, tror jeg?? Når min kæreste siger, han tager hjem til sin mor og sover (da det er en aftale), lover han mig at skrive, når han kommer derhen! (Han har ingen mobil og låner derfor sin mors) Han skriver ikke denne aften & jeg har ikke hørt fra ham i en time! Er jeg for meget? Tror nemlig at han måske er taget over til en anden pige??
Han har lige været hos mig, vi har hygget & haft sex! Grunden, til han er taget hjem til sin mor, er fordi vi skændes meget for tiden, og derfor ''bor'' han der, så vi ikke risikere at miste hinanden!!! Han siger, han kommer og sover hos mig i morgen!! og kommer når han vågner! Tror jeg elsker ham så højt, at jeg er bange for at miste ham? Hvad kan jeg gøre??
Den nervøse, 19 år

SVAR:
Kære Nervøse
Tillid og tryghed vigtig i et parforhold
Du skriver, at du har en kæreste, som tager hjem til sin mor og sover, for at undgå skænderier og når han er hos sin mor, lover han, at skrive til dig fra hendes mobil for at forvisse dig om, at han er der og ikke hos en anden pige ?!
Hvor kommer denne mistænksomhed fra, som skaber den tvivl og usikkerhed?
Tænker jeg for meget?
Det er helt normalt at tvivle på sig selv og føle sig usikker. Sundt nok at tænke over sit forhold. Men mistænksomhed er mere end usikkerhed. Det er negative erfaringer. Har du mon negative erfaringer, som gør, at du kommer til at tvivle på din kæreste?
Bange for at miste
Du skriver, du elsker ham så højt, at du er bange for at miste ham. Du holder selvfølgelig ikke meget af din kæreste, hvis du ikke var lidt bange for at miste ham. Men hvis den angst for at miste udmynter sig i jalousi, så bliver det en plage. Du bliver mistænksom og krævende og din kæreste oplever sig bundet . I et parforhold kan det ikke undgås, at I ind imellem skuffer hinanden, men det må I leve med ellers ødelægger I hinanden. I bliver, som I behandler hinanden. Stoler I ikke på hinanden, bliver I bekræftet i de negative forventninger. Hvis du vælger at stole på din kæreste, bliver det vendt til positive forventninger.
Er jeg for meget?
Og ja, du kan blive for meget, hvis ikke du får gjort noget ved din egen usikkerhed. Din usikkerhed på dig selv binder, så din kæreste ikke kan kan føle sig fri, muligvis får han større og større lyst til at løsrive sig. Tryk avler modtryk.
Hvad kan jeg gøre ?
Jeg vil ønske, I kan sætte ord på, hvad det er, I skændes om. Har I snakket om, hvad I egentlig vil med jeres forhold ? Hvis I virkelig holder af hinanden, er det vigtigt, at I får snakket ud om jeres forventninger. Kærlighed og frihed hænger sammen. Hvis forholdet udelukkende er baseret på sex og hygge og I ikke tør vise åbenhed og fortrolighed er det dømt til at mislykkes. Hvis I oplever at forholdet styres af krav og ufrihed er det på vej ind i noget ulykkeligt.
Læs også:
Jalousi og kærestesorg
Hvordan kan jeg arbejde med min jalousi og mistillid?
Mvh Lise H. Thuesen